Πρόληψη και εκπαίδευση: πρόγραμμα ΒΑΓΙΑ

Στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος ΒΑΓΙΑ, ένα πρόγραμμα πρόληψης του σχολικού εκφοβισμού / bullying για το Δημοτικό, πραγματοποιήθηκαν δράσεις με βάση το υλικό του βιβλίου στις πρώτες τάξεις του σχολείου σε συνεργασία με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς. Πιο συγκεκριμένα για τους μαθητές/τριες των τάξεων Α'  και Β΄ πραγματοποιήθηκαν δράσεις με θεματική την ομαδικότητα και τη συνεργασία. Οι μαθητές/τριες σε συνεργασία με την ψυχολόγο του σχολείου, Μοτσιοπούλου Ευαγγελία και τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς συζήτησαν για την αξία και τη σημαντικότητα της ομάδας, τα οφέλη που δέχονται οι άνθρωποι, όταν δρουν σαν ομάδα αλλά και για τη σπουδαιότητα της συνεργασίας μέσα από παραδείγματα της καθημερινότητας. Πραγματοποιήθηκαν βιωματικά παιχνίδια σχετικά με τα συναισθήματα των ατόμων που μένουν εκτός ομάδας αλλά και για τις πιθανές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει κάποιο άτομο, όταν εντάσσεται σε μια ομάδα. Οι μαθητές δημιούργησαν έναν ανθρώπινο κόμπο που δύσκολα μπορούσε κανείς να τον σπάσει. Επίσης, προβλήθηκε βίντεο με τίτλο «Η δύναμη της συνεργασίας» και ακολούθησε συζήτηση. Ακόμη, δόθηκαν στους μαθητές φράσεις που περιλάμβαναν τρόπους επικοινωνίας με τους συνομήλικους και φανταστικά σενάρια στα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις φράσεις σε μια προσπάθεια να καλλιεργηθεί ομαδικό πνεύμα και συμπερίληψη. Κατά το κλείσιμο αυτής της καλής πρακτικής, προβλήθηκε το παραμύθι με τίτλο «Οι μουσικοί της Βρέμης». Η παραπάνω δράση κέρδισε το ενδιαφέρον των μαθητών, οι οποίοι συμμετείχαν με προθυμία κι ενθουσιασμό, εκφράζοντας έντονη επιθυμία να αναζητήσουν και να προσφέρουν λύσεις. 

Με βάση την ίδια θεματική, Συνεργασία και Ομαδικότητα, οι μαθητές/τριες της  Δ΄ τάξης προσπάθησαν να κατανοήσουν την έννοια της ομάδας και τα αποτελέσματα που φέρει η συνεργασία με τους ανθρώπους, αλλά και τη μοναδικότητα του καθενός, που μας κάνει ξεχωριστούς και διευρύνει τη σκέψη μας. Για τις παραπάνω αξίες παρουσιάστηκε μια ιστορία ως εισαγωγή, σύμφωνα με το πρόγραμμα ΒΑΓΙΑ, η οποία αναφέρεται στα δάκτυλα των χεριών, παρουσιάζοντάς τα διαφορετικά, αλλά εξίσου σημαντικά για την πραγματοποίηση βασικών αναγκών. Με αφορμή την ιστορία αυτή, οι μαθητές χωρίστηκαν σε δυάδες κρατώντας τα χέρια τους σε μια προσπάθεια να συνεργαστούν και να δέσουν τα κορδόνια τους ή να μαζέψουν την κασετίνα τους. Στόχος της δράσης ήταν να αντιληφθούν πόσο απαραίτητη είναι η συνεργασία για να πετύχουν τους στόχους τους. Στη συνέχεια, δόθηκε έντυπο υλικό στους μαθητές και κλήθηκαν να συμπληρώσουν το αγαπημένο φαγητό, χρώμα, άθλημα κτλ και στη συνέχεια να συνεργαστούν και να περιπλανηθούν στην τάξη με σκοπό να εντοπίσουν ομοιότητες με τους συμμαθητές τους και να τις καταγράψουν. Με την ολοκλήρωση της αναζήτησης, συζητήθηκαν οι επιλογές του καθενός αλλά και κατά πόσο ήταν κοινές ή όχι με των υπολοίπων. Μέσα από αυτή τη βιωματική άσκηση οι μαθητές κλήθηκαν να παρατηρήσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που εμφανίζουν οι άνθρωποι, που φαινομενικά μοιάζουν ίδιοι αλλά είναι τόσο διαφορετικοί. Η δράση ολοκληρώθηκε με συζήτηση, σκέψεις και προβληματισμούς που προκλήθηκαν μέσα από την ευαισθητοποίηση σε θέματα που σχετικά με τις ανθρώπινες σχέσεις, τη φιλία και τη διαφορετικότητα απαραίτητες και τόσο πολύτιμες σε μια ομάδα.