Στα ίχνη των οξέων, των βάσεων και των αλάτων

Στο μάθημα της Φυσικής, οι μαθητές/-τριες της Στ΄ τάξης έγιναν μικροί πειραματιστές, προκειμένου να γνωρίσουν διάφορες κατηγορίες χημικών ουσιών και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τα οφέλη και τους κινδύνους χρήσης τους στην καθημερινότητα. Αρχικά, οι μαθητές διερεύνησαν τον χρωματισμό ορισμένων διαλυμάτων (κόκκινο ή γαλαζοπράσινο) κατά την ανάμιξή τους με έναν πεχαμετρικό δείκτη και τα διαχώρισαν στις δύο βασικές κατηγορίες των οξέων και των βάσεων. Στη συνέχεια, μέτρησαν την ισχύ των συγκεκριμένων διαλυμάτων χρησιμοποιώντας πεχαμετρικά χαρτάκια και παρακολουθώντας την αντίστοιχη κλίμακα μέτρησης στην πλατφόρμα προσομοίωσης του Φωτόδεντρου https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10473?locale=el. Κατόπιν, ανέμειξαν τα οξέα με τις βάσεις και συνειδητοποίησαν με ενθουσιασμό πώς συντελείται η χημική αντίδραση της εξουδετέρωσης. Στο τέλος, διέλυσαν μια κιμωλία σε ένα ποτήρι με ξίδι και λίγο λάδι σε ένα διάλυμα νερού με απορρυπαντικό, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως τα οξέα διαλύουν άλατα, ενώ οι βάσεις διαλύουν λίπη. Όλες οι παραπάνω πειραματικές παρατηρήσεις γενικεύτηκαν σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής, όπου τα σκευάσματα των οξέων και των βάσεων χρησιμοποιήθηκαν ως «αντίδοτο» σε τσιμπήματα σφήκας ή μέλισσας, σε πόνους στομάχου, καθώς και σε διαδικασίες καθαρισμού διαφόρων οικιακών σκευών.

Επιμέλεια δράσης: Βουτσιλά Ευριδίκη, ΠΕ70