''Learning Boxes'' Ενδοσχολική επιμόρφωση

Τα «κουτιά μάθησης» μετατρέπουν την τάξη σε εργαστήριο εξερεύνησης. Στην καθημερινή σχολική πράξη αναζητάμε τρόπους να κάνουμε τη μάθηση ενεργή, πιο συμπεριληπτική, πιο “κοντά” σε αυτό που τα παιδιά επιθυμούν. Μία μεθοδολογία που κερδίζει έδαφος διεθνώς (και ταιριάζει τέλεια στις ανάγκες του σύγχρονου σχολείου) είναι τα Learning Boxes ή αλλιώς Κουτιά Μάθησης δηλ. οργανωμένα, θεματικά κουτιά με υλικά και δραστηριότητες που προσφέρουν σημαντική εμπειρία. Κάθε Learning Box αποτελεί ένα φορητό “μικρό, μαθησιακό περιβάλλον”. Περιέχει υλικά, όπως κάρτες, εικόνες, αντικείμενα, παιχνίδια, μικρο-πειράματα, φύλλα εργασίας, σαφείς οδηγίες, βήμα-βήμα, με εικονίδια, δραστηριότητες διαβαθμισμένης δυσκολίας, αυτοαξιολογικές προτάσεις, λύσεις, κριτήρια, checklist, χώρο για αναστοχασμό (τι έμαθα, πού δυσκολεύτηκα, τι θα δοκιμάσω με διαφορετικό τρόπο). Στόχος είναι οι μαθητές/-τριες να οικοδομούν γνώση, να συνεργάζονται, να επιλέγουν στρατηγικές, να επιχειρηματολογούν και να συνδέουν τη θεωρία με την πράξη.
Τα Learning Boxes βασίζονται στις εξής παιδαγωγικές αρχές: 1) ενεργητική / διερευνητική μάθηση, οι μαθητές μαθαίνουν εκτελώντας, 2) διαφοροποίηση, όλοι δουλεύουν στο ίδιο θέμα, όχι όμως με τον ίδιο τρόπο ή στο ίδιο επίπεδο, 3) συμπερίληψη, πολλοί τρόποι πρόσβασης (εικόνα, αφή, κίνηση, ήχος, κείμενο), πολλοί τρόποι έκφρασης), 4) αυτορρύθμιση, οι μαθητές μαθαίνουν να οργανώνουν, να ελέγχουν την πρόοδό, να θέτουν στόχους, 5) συνεργατική μάθηση, ρόλοι, κανόνες ομάδας, κοινό προϊόν. Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ROBOTS MEET ARTS υλοποιήθηκε ενδοσχολική επιμόρφωση εκπαιδευτικών και παρουσιάστηκε από την κα Κυριακή Τραντούδη το κουτί μάθησης και δημιουργικής απασχόλησης με θέμα την σπορά και την αειφορία. Δόθηκε η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να συζητήσουν τον τρόπο οργάνωσης του περιεχομένου ενός Learning box, τους τρόπους διασύνδεσης τόσο με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών όσο και με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις και τις μορφές αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί μοιράστηκαν ιδέες αναφορικά με τις θεματικές που δύναται να αναπτυχθούν, τα υλικά και το περιεχόμενο με γνώμονα την συμπερίληψη και την άρτια οργάνωσή του.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70