Η κωδικοποίηση δεν είναι ''μάθημα υπολογιστών''. Είναι ένας τρόπος σκέψης, που βοηθά τα παιδιά να αναλύουν προβλήματα, να οργανώνουν τις ιδέες τους σε βήματα και να δοκιμάζουν λύσεις με δημιουργικό και συνεργατικό τρόπο. Η υπολογιστική σκέψη καλλιεργείται με δραστηριότητες που συνδέονται με την καθημερινότητα των μαθητών, ένας ''αλγόριθμος'' για το πώς φτιάχνουμε ένα σάντουιτς ή η δημιουργία μιας ιστορίας στο Scratch. Στο Δημοτικό, οι μαθητές/-τριες μαθαίνουν να ''σπάνε'' ένα μεγάλο πρόβλημα σε μικρότερα και διαχειρίσιμα κομμάτια, να αναγνωρίζουν μοτίβα, να επιλέγουν τις σημαντικές πληροφορίες, να περιγράφουν λύσεις με σαφή βήματα, να δοκιμάζουν, να βρίσκουν σφάλματα (bugs) και να βελτιώνουν τις ιδέες τους, να συνεργάζονται με ρόλους στην ομάδα και να παρουσιάζουν το έργο τους με αυτοπεποίθηση.
Η κωδικοποίηση γίνεται με διαφορετικούς τρόπους, όχι μόνο με τη χρήση οθόνης. Αξιοποιούνται unplugged παιχνίδια στο δάπεδο, ρομπότ επιδαπέδια, ιστορίες στο Scratch/ScratchJr, micro:bit για μετρήσεις. Η έμφαση είναι στη διαδρομή της σκέψης: σχεδιάζω, φτιάχνω, δοκιμάζω, βελτιώνω.
Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη συμπερίληψη. Τα περιβάλλοντα με εικονικά ''τουβλάκια'' εντολών, οι οπτικοποιήσεις, οι σταθερές ρουτίνες και η εργασία με ρόλους ανοίγουν δρόμο σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από μαθησιακές δυσκολίες, γλωσσική ποικιλομορφία ή προηγούμενη εμπειρία με υπολογιστές. Έτσι, κάθε μαθητής βρίσκει τον δικό του ρυθμό και τρόπο έκφρασης. Επιπλέον, καλλιεργείται η υπεύθυνη ψηφιακή στάση, ο σεβασμός στον συμμαθητή, οι ασφαλείς επιλογές και η επίγνωση του πώς οι λύσεις μας επηρεάζουν το σχολείο και την κοινότητα. Πολλά μικρά πρότζεκτ έχουν κοινωνικό νόημα, όπως μια ιστορία, όπου ένας ''ήρωας-ζώο'' λύνει ένα πρόβλημα της γειτονιάς ή μια ''έξυπνη'' κατασκευή που βοηθά να εξοικονομήσουμε ενέργεια.
Πώς οι γονείς μπορούν να συμβάλουν;
Ζητήστε από το παιδί σας να σας δώσει ακριβείς οδηγίες για μια απλή δραστηριότητα, όπως μια συνταγή, πρόκειται για έναν ''αλγόριθμο''.
Παίξτε το παιχνίδι ''βρες το μοτίβο'' με αντικείμενα ή αριθμούς.
Ενθαρρύνετε τη συνεργασία και τον σεβασμό στις ιδέες των άλλων.
Σελίδες
- 2024-2027 Climate, a friend with character KA220 erasmus+
- 2024-2026 Empowering Teachers using AI KA210 erasmus+
- 2023-2025 DigiTechMethods KA210 erasmus+
- 2023-2026 Robots meet Arts KA220 erasmus+
- 2023-2025 Climentre KA210 erasmus+
- 2021-2023 Let's Join Hands for the World ΚΑ210 erasmus+
- 2021-2024 Our Living Values ΚΑ220 erasmus+
- 2019-2022 Explore Create & Know ΚΑ220 erasmus+
- 2021-2023 School Eco Lighthouse ΚΑ210 erasmus+
- 2022 Eco-Naturalists of the Future - POWER
- 2018-2021 European Digital Classroom ΚΑ229 erasmus+
- 2018-2021 Act Green ΚΑ229 erasmus+
- 2018-2021 Act Green2 ΚΑ229 erasmus+
- 2014-2017 Healthy European Youth ΚΑ220 erasmus+







