Land Art (Τέχνη της Γης)

Εκπαιδευτική δραστηριότητα Land Art πραγματοποιήθηκε συνεργατικά από τους μαθητές/τριες των τάξεων Β΄ και Γ΄. Η Land Art (Τέχνη της Γης) είναι ένα καλλιτεχνικό κίνημα που εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1960 στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Οι καλλιτέχνες της Land Art χρησιμοποιούν το φυσικό τοπίο ως καμβά και αξιοποιούν φυσικά υλικά, όπως πέτρες, χώμα, κλαδιά, φύλλα και νερό για να δημιουργήσουν τα έργα τους. Τα έργα αυτά είναι συνήθως προσωρινά και υπόκεινται στις αλλαγές που επιφέρουν οι καιρικές συνθήκες και η πάροδος του χρόνου. Οι μαθητές πριν τη δραστηριότητα συζήτησαν για τη μορφή τέχνης και τη σχέση της με την οικολογία σε ένα πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης. Επισκέφθηκαν το μικρό άλσος που βρίσκεται στην προέκταση του αύλειου χώρου του σχολείου μας και αναζήτησαν φυσικά υλικά, όπως φύλλα διαφόρων χρωμάτων και σχημάτων, πετρούλες, κλαδιά, βελόνες πεύκων, καρπούς δέντρων, λουλούδια, κουκουνάρια. Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε δύο μεικτές ομάδες εργασίας, επέλεξαν έναν κατάλληλο χώρο για να σχεδιάσουν το έργο τους και ξεκίνησε η δημιουργία, αφού συζήτησαν τις ιδέες τους και αποφάσισαν το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν. Οι εκπαιδευτικοί περιφέρονταν ανάμεσα στις ομάδες, προσφέροντας καθοδήγηση, όπου χρειαζόταν, αλλά αφήνοντας τους μαθητές να εκφραστούν ελεύθερα. Δημιούργησαν δύο μεγάλων διαστάσεων έργα, ένα αστέρι και μια φωλιά, όπου θα γεννηθούν τα πουλάκια των μεταναστευτικών στη χώρα μας.
Κάθε ομάδα παρουσίασε το έργο της στους υπόλοιπους μαθητές, εξηγώντας την έμπνευση, τον συμβολισμό και τη διαδικασία δημιουργίας. Ακολούθησε συζήτηση για την οικολογική συνείδηση και τη σημασία του σεβασμού προς το περιβάλλον. Φωτογραφίσαμε τα έργα από διάφορες οπτικές γωνίες και κατά τη διαδικασία γέννησής τους και αποφασίσαμε να τα αφήσουμε στη φύση, παρατηρώντας ότι αποτελούν μέρος του φυσικού κύκλου που σταδιακά θα ενσωματωθούν ξανά στο περιβάλλον.
Η δραστηριότητα της Land Art είχε πολλαπλούς εκπαιδευτικούς στόχους:
1) την καλλιτεχνική έκφραση των μαθητών/τριών, οι οποίοι εξερεύνησαν νέες μορφές έκφρασης πέρα από τις παραδοσιακές τεχνικές της ζωγραφικής και της γλυπτικής, 2) την περιβαλλοντική εκπαίδευση, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τη φύση, κατανόησαν την αξία της διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος, 3) την ομαδική εργασία, οι μαθητές ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και συλλογικής λήψης αποφάσεων, 4) την κριτική σκέψη, έλυσαν προβλήματα-δυσκολίες σχετικά με την επιλογή των υλικών, τη σταθερότητα των κατασκευών και τη σύνθεση των στοιχείων, 5) τη χωρική αντίληψη, οι μαθητές/τριες εξάσκησαν την ικανότητά τους να οργανώνουν στοιχεία στον χώρο και να δημιουργούν τρισδιάστατες συνθέσεις.
Η δραστηριότητα Land Art αποτέλεσε μια πολύτιμη εκπαιδευτική εμπειρία που συνδύασε τέχνη και περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Μια βιωματική δράση που πρόσφερε τη χαρά της συνδημιουργίας στοχεύοντας ταυτόχρονα στην καλλιέργεια μιας βαθύτερης σχέσης με το φυσικό περιβάλλον.
Για την υλοποίηση της δραστηριότητας συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί: 
Κωνσταντίνος Τασίδης Β΄ τάξη, Δέσποινα Βροχίδου Γ΄ τάξη και Μαρία Ταχτσόγλου, Δ/ντρια του σχολείου.