Μαθητικός Διαγωνισμός σε δεξιότητες ΚΑΡΠΑ

Μια εμπνευσμένη εκπαιδευτική εμπειρία με ανθρωπιστική αξία έλαβε χώρα στις 4-5-2025 στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας NOESIS στη Θεσσαλονίκη, όπου η οργάνωση Κοινωνίας Πολιτών «Kids Save Lives – Τα Παιδιά Σώζουν Ζωές» διοργάνωσε τον Μαθητικό Διαγωνισμό Δεξιοτήτων στην Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ). Ο διαγωνισμός αποτέλεσε μια ουσιαστική πρωτοβουλία με στόχο την ευαισθητοποίηση, εκπαίδευση και ανάδειξη της σημασίας της άμεσης παροχής πρώτων βοηθειών. Επισημαίνεται ότι ο διαγωνισμός εντάσσεται σε ένα ευρύτερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στοχεύει στην εισαγωγή των βασικών αρχών πρώτων βοηθειών στα ελληνικά σχολεία. Μέσα από βιωματικά εργαστήρια, χρήση σύγχρονων προπλασμάτων και καθοδήγηση από εξειδικευμένους εκπαιδευτές, οι μαθητές διδάσκονται τις τεχνικές ΚΑΡΠΑ, μια δεξιότητα που μπορεί κυριολεκτικά να σώσει ζωές σε περιπτώσεις αιφνίδιας καρδιακής ανακοπής. Μεταξύ των συμμετεχόντων και δύο μαθητές της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Πλατέος Ημαθίας, η Χαρά Ουνανιάν και ο Χρήστος Τσιατμάς, εκτέλεσαν με ακρίβεια και αποτελεσματικότητα την τεχνική ΚΑΡΠΑ σε ειδικά ιατρικά προπλάσματα, καλύπτοντας ποσοστό επιτυχίας 96% σε όλους τους επιμέρους δείκτες της εξέτασης, όπως τη σωστή τοποθέτηση των χεριών, τον ρυθμό και την πίεση των θωρακικών συμπιέσεων, τη διατήρηση της ψυχραιμίας και την ταχύτητα αντίδρασης. Η εξαιρετική επίδοσή τους αποτελεί απόδειξη ότι η σωστά δομημένη εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να καλλιεργήσει δεξιότητες που σώζουν ζωές. Η συμμετοχή των μαθητών στον διαγωνισμό είναι αποτέλεσμα προετοιμασίας, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος εκπαίδευσης στις πρώτες βοήθειες. Το εν λόγω πρόγραμμα υποστηρίζεται από την οργάνωση «Kids Save Lives», η οποία εδώ και χρόνια πρωτοπορεί στη διάδοση της γνώσης των τεχνικών ΚΑΡΠΑ και την ενσωμάτωσή της στη σχολική εκπαίδευση. Σημαντικό είναι να επισημανθεί πως οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να φέρουν την κοινωνική ευθύνη, αποκτούν αυτοπεποίθηση και ενσυναίσθηση, διδάσκονται την αξία της ανθρώπινης ζωής και τη σημασία της προσφοράς ως ενεργοί πολίτες σε μια κοινωνία που έχει ανάγκη την ανθρωπιά.
Η σχολική μας κοινότητα χαίρεται και συγχαίρει τους δύο μαθητές για τη συμμετοχή, την προθυμία, το πνεύμα συνεργασίας και την ωριμότητα που επέδειξαν, όπως και την εκπαιδευτικό φυσικής αγωγής, Ελένη Λεωνίδα για την καθοδήγηση. Τη χαρά μας την μοιραζόμαστε τόσο με τους γονείς των μαθητών μας, όσο και με την ευρύτερη κοινότητα, που παίρνει ανάσες αισιοδοξίας, όταν οι επόμενες γενιές πορεύονται με γνώση, δεξιότητες ζωής, κριτικό στοχασμό και ανθρωπιά. 

Την τρέχουσα σχολική χρονιά το Δημοτικό Σχολείο Πλατέος σχεδίασε δράσεις εκπαίδευσης των μαθητών/τριών στις τεχνικές ΚΑΡΠΑ και σε διασχολικό πλαίσιο στοχεύοντας στην εμπειρία των μαθητών/τριών ως  εκπαιδευτές άλλων μαθητών. Έτσι, οι μαθητές/τριες της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Πλατέος μετά από δίμηνη εκπαίδευση στο σχολείο, πρόσφεραν εργαστήριο εκπαίδευσης στους μαθητές/τριες των τάξεων Ε΄ και Στ΄ του 4ου Δημοτικού Αλεξάνδρειας και του Δημοτικού Νησίου Ημαθίας. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία στόχευε αφενός στην εκμάθηση των σημαντικών δεξιοτήτων ζωής κι αφετέρου στην καλλιέργεια αξιών, όπως ο εθελοντισμός, η αλληλεγγύη και η ενεργός πολιτειότητα. Η εικόνα των μαθητών/τριών να καθοδηγούν με υπομονή και ενθουσιασμό τους μαθητές ενός άλλου σχολείου, που πρώτη φορά επισκέπτονταν, στην εκτέλεση των βημάτων/κινήσεων ΚΑΡΠΑ ήταν ενδεικτική ενός ισχυρού μοντέλου μάθησης μεταξύ ομοτίμων. Οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ανταποκρίθηκαν θετικά στην καθοδήγηση των μεγαλύτερων μαθητών, δημιουργώντας ένα περιβάλλον συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης. Η διασχολική δράση ανέδειξε τη σημασία της πρακτικής εκπαίδευσης σε θέματα ζωτικής σημασίας πέρα από τα παραδοσιακά ακαδημαϊκά μαθήματα. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους μαθητές/τριες των παραπάνω σχολείων, τους εκπαιδευτικούς που μας φιλοξένησαν στις τάξεις τους, Παναγιώτα Αμπατζή και Νίκο Ανθούλια, καθώς και τις Δ/ντριες των σχολείων, Μαρία Κιρκιλιανίδου και Κατερίνα Παπαποστόλου για την έμπρακτη υποστήριξη της καινοτόμου πρακτικής που εφαρμόστηκε. Το Δημοτικό Σχολείο Πλατέος πρόκειται να σχεδιάσει νέο κύκλο εργαστηρίων για την προετοιμασία των μαθητών/τριών στις Πρώτες Βοήθειες από την Α΄ τάξη του Δημοτικού.

Επιμέλεια ανάρτησης: Μαρία Ταχτσόγλου

ΦΑΡΕΤΡΑ Δημοσίευση