Το παρακάτω κείμενο είναι μια Ευχή για τη νέα χρονιά, 2025,
από τη σχολική μας βιβλιοθήκη ''Άλκη Ζέη''
Η εκπαίδευση για την ειρήνη μέσω της λογοτεχνίας είναι ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία που διαθέτουμε στις σχολικές μας βιβλιοθήκες. Τα βιβλία έχουν τη μοναδική ικανότητα να ενισχύουν την ενσυναίσθηση, την κατανόηση και τις δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών όλων των ηλικιών. Μέσα από προσεκτικά επιλεγμένες ιστορίες, οργανώνουμε πολύτιμα μαθήματα για τον σεβασμό και τη σημασία των ειρηνικών λύσεων.
Η δύναμη της ειρηνικής λογοτεχνίας. Η σχολική μας βιβλιοθήκη διαθέτει πολλά βιβλία που πραγματεύονται την έννοια της ειρήνης από διαφορετικές οπτικές. Αυτά τα βιβλία δεν κηρύττουν την ειρήνη, την καταδεικνύουν μέσα από χαρακτήρες, πρόσωπα, συναρπαστικές πλοκές και πραγματικές καταστάσεις, που οι μαθητές συναντούν στην καθημερινή τους ζωή. Μερικά λογοτεχνικά βιβλία της σχολικής βιβλιοθήκης δείχνουν πως η ειρήνη ξεκινά από τις ατομικές πράξεις, πως η ειρήνη δεν είναι απλώς η απουσία συγκρούσεων, αλλά μια ενεργή πρακτική κατανόησης, συμπόνιας και υποστήριξης. Μέσα από αυτές τις ιστορίες, οι μαθητές/τριες μαθαίνουν ότι η ειρήνη μπορεί να διδαχθεί, να μαθευτεί, να ασκηθεί. Τα βιβλία της σχολικής μας βιβλιοθήκης φανερώνουν διαφορετικές, θεμελιώδεις πτυχές της ειρήνης:
κατανόηση των διαφορών: πολλές ιστορίες- αφηγήσεις δείχνουν πως οι άνθρωποι μπορούν να βρουν κοινά ενδιαφέροντα και να οικοδομήσουν φιλίες παρά τις αρχικές τους διαφορές.
επίλυση συγκρούσεων: μέσα από αλληλεπιδράσεις χαρακτήρων, οι μαθητές μαθαίνουν πρακτικούς τρόπους επίλυσης διαφωνιών χωρίς να καταφεύγουν σε βία ή επιθετικότητα.
εσωτερική ειρήνη: αρκετά βιβλία εστιάζουν στη διαχείριση των συναισθημάτων και την εξεύρεση ηρεμίας μέσα στον εαυτό μας, βασικό θεμέλιο για τη δημιουργία ειρήνης με τους άλλους.
οικοδόμηση της κοινότητας: οι ιστορίες καταδεικνύουν πως οι ειρηνικές κοινότητες οικοδομούνται μέσω συλλογικής προσπάθειας και αμοιβαίου σεβασμού.
Στους μαθητές προσφέρεται η δυνατότητα να εφαρμόσουν άμεσα στη δική τους ζωή, τα μαθήματα που δέχονται από αυτές τις ιστορίες. Είτε πρόκειται για την αντιμετώπιση μιας διαφωνίας στην παιδική χαρά είτε για την κατανόηση ενός συμμαθητή από διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο είτε για την προστασία ενός αδύναμου ζώου, ενός μικρότερης ηλικίας παιδιού, ενός ατόμου με ειδικές ανάγκες ή αναπηρίες, οι αρχές της ειρήνης που συναντούν οι μαθητές στα βιβλία γίνονται πρακτικά εργαλεία για την καθημερινή ζωή. Η ειρήνη, λοιπόν, δεν είναι μια αφηρημένη έννοια, είναι μια δεξιότητα που μπορεί να διδαχθεί, να μαθευτεί και να ασκηθεί.
επίλυση συγκρούσεων: μέσα από αλληλεπιδράσεις χαρακτήρων, οι μαθητές μαθαίνουν πρακτικούς τρόπους επίλυσης διαφωνιών χωρίς να καταφεύγουν σε βία ή επιθετικότητα.
εσωτερική ειρήνη: αρκετά βιβλία εστιάζουν στη διαχείριση των συναισθημάτων και την εξεύρεση ηρεμίας μέσα στον εαυτό μας, βασικό θεμέλιο για τη δημιουργία ειρήνης με τους άλλους.
οικοδόμηση της κοινότητας: οι ιστορίες καταδεικνύουν πως οι ειρηνικές κοινότητες οικοδομούνται μέσω συλλογικής προσπάθειας και αμοιβαίου σεβασμού.
Στους μαθητές προσφέρεται η δυνατότητα να εφαρμόσουν άμεσα στη δική τους ζωή, τα μαθήματα που δέχονται από αυτές τις ιστορίες. Είτε πρόκειται για την αντιμετώπιση μιας διαφωνίας στην παιδική χαρά είτε για την κατανόηση ενός συμμαθητή από διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο είτε για την προστασία ενός αδύναμου ζώου, ενός μικρότερης ηλικίας παιδιού, ενός ατόμου με ειδικές ανάγκες ή αναπηρίες, οι αρχές της ειρήνης που συναντούν οι μαθητές στα βιβλία γίνονται πρακτικά εργαλεία για την καθημερινή ζωή. Η ειρήνη, λοιπόν, δεν είναι μια αφηρημένη έννοια, είναι μια δεξιότητα που μπορεί να διδαχθεί, να μαθευτεί και να ασκηθεί.
Μέσω της επιμελημένης συλλογής λογοτεχνικών βιβλίων της σχολικής μας βιβλιοθήκης, οι μαθητές ανακαλύπτουν ότι η ειρήνη ξεκινά από τους ίδιους. Οι αφηγήσεις παρέχουν τον οδικό χάρτη για την οικοδόμηση μιας ειρηνικής σχολικής κοινότητας. Η ανάγνωση των βιβλίων σηματοδοτεί πως η ειρήνη αποτελεί μια πρακτική πραγματικότητα στη δημιουργία της οποίας μπορούν να συμβάλουν γονείς, μαθητές/τριες, εκπαιδευτικοί.
Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70