Ζήσε χωρίς αρνητικά συναισθήματα! Ζήσε χωρίς φόβο!

Τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί δυστυχώς ακόμη περισσότερο το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες η Ελλάδα κατέχει την τέταρτη θέση στα περιστατικά σχολικής βίας με ποσοστό 31,98%. Τι είναι όμως ο σχολικός εκφοβισμός;
Σχολικός εκφοβισμός (bullying) θεωρείται η επιθετική συμπεριφορά μεταξύ παιδιών ή νέων, η οποία παρατηρείται ενδοσχολικά ή εξωσχολικά. Χαρακτηρίζεται από συστηματικότητα και σκοπιμότητα από την πλευρά αυτού που εκφοβίζει. Υπάρχουν διάφορες μορφές σχολικού εκφοβισμού όπως:
Σωματικός, Λεκτικός / Μη λεκτικός, Ηλεκτρονικός, Ρατσιστικός κ.α. Στο φαινόμενο του bullying εμπλέκονται πολλά μέρη: το παιδί που εκφοβίζεται, το παιδί/ομάδα παιδιών που εκφοβίζει, οι παρατηρητές στο συμβάν, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς. Με αφορμή την αποτροπή περιστατικών επιθετικής συμπεριφοράς εντός και εκτός σχολείου, οι εκπαιδευτικοί είμαστε υπεύθυνοι να ενημερώνουμε καθημερινά τους μαθητές/τριες για τους κανόνες σωστής συμπεριφοράς και να δημιουργούμε ένα θετικό κλίμα συνεργασίας μεταξύ τους. Οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στις 13/11/24 αφορούσαν στον σχολικό εκφοβισμό και συμμετείχαν όλες οι τάξεις του σχολείου. Αξιοποιήθηκε ένα διδακτικό δίωρο, μία διδακτική για τις τάξεις (Δ' Ε' Στ') και μία για (Α' Β' Γ'). Συγκεκριμένα, μετά την σύντομη ενημέρωση σχετικά με το τι είναι σχολικός εκφοβισμός και ποια είναι τα σωστά βήματα διαχείρισης του θυμού, με τις τάξεις Δ', Ε' και Στ'  στη συνέχεια οι μαθητές σχεδίασαν τρία κουτιά συναισθημάτων με λέξεις που προκαλούν χαρά, πόνο και ανακούφιση. Οι μαθητές  έπρεπε να καταγράψουν σε χαρτάκιa "post it" ποιες λέξεις προκαλούν τα παραπάνω συναισθήματα και να τα τοποθετήσουν στο αντίστοιχο κουτί. Κατόπιν, δημιούργησαν ένα κολλάζ, το οποίο διακοσμεί τον διάδρομο του σχολείου. Η Δ' διάβασε τα χαρτάκια με τις λέξεις και τα τοποθέτησε μέσα σε συννεφάκια με την ανάλογη ονομασία. Τα παιδιά της Ε' ζωγράφισαν το χέρι τους με κλειστά δάχτυλα γράφοντας "stop bullying" και η Στ' τάξη έγραψε κανόνες καλής συμπεριφοράς.


Με τις τάξεις (Α' Β' Γ') προηγήθηκε μια σύντομη συζήτηση για τα θετικά συναισθήματα, για τα επιτρεπτά όρια, ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε επιθετική συμπεριφορά, οι μαθητές κατασκεύασαν  πρόσωπα-μάσκες υφασμάτινες, που δείχνουν τρία συναισθήματα, της χαράς, της λύπης και του θυμού. Όταν τις ολοκλήρωσαν, τις φόρεσαν και συμφώνησαν πως δεν αρέσει ο θυμωμένος εαυτός μας και ο θυμωμένος συμμαθητής μας. Στη συνέχεια, ορισμένοι μαθητές ζωγράφισαν το χέρι τους γράφοντας τη λέξη "stop" και οι υπόλοιποι, αφού χώρισαν το χαρτί στη μέση ζωγράφισαν ένα πρόσωπο χαρούμενο και ένα λυπημένο. Στο τέλος, παρομοιάσαμε την ψυχή μας ως ένα φουσκωμένο μπαλόνι και ότι ανάλογα με το πώς φερόμαστε στους άλλους την ταΐζουμε με θετικά ή αρνητικά συναισθήματα. Το συγκεκριμένο μπαλόνι είχε αρνητικά συναισθήματα και το σκάσαμε όλοι μαζί για να τα διώξουμε.

Επιμέλεια δράσεων: Ιωαννίδου Ευγενία, ΠΕ 71