Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

Στις 3 Δεκεμβρίου, όλος ο πλανήτης συζητά για τα άτομα με αναπηρία. Είναι μια μέρα που αναζητούμε τη σημασία της δύναμης και της θέλησης για ζωή.
Κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν το αμαξίδιο για να κινηθούν αντί τα πόδια τους. Κάποιοι «βλέπουν» με τα χέρια τους (χρησιμοποιώντας τον κώδικα Μπράιγ) ή «ακούνε» με τα μάτια τους (διαβάζοντας τα χείλη ή τη νοηματική γλώσσα). Κάποιοι άλλοι έχουν αναπηρίες που δεν φαίνονται, όπως το να μαθαίνουν με διαφορετικό ρυθμό ή τρόπο από τους υπόλοιπους. Ο Μπετόβεν έγραψε μαγική μουσική, ενώ ήταν κωφός, αθλητές στους Παραολυμπιακούς Αγώνες πετυχαίνουν υψηλά ρεκόρ. Τα άτομα αυτά δεν εστίασαν σε αυτό που δεν μπορούν να κάνουν, αλλά σε αυτό που μπορούν. Περίπου 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν μια μορφή αναπηρίας. Αυτό σημαίνει ότι 1 στους 7 ανθρώπους είναι άτομο με αναπηρία.
Όμως η μόνη πραγματική αναπηρία στη ζωή είναι η έλλειψη αγάπης και κατανόησης. Παρουσίαση για τα άτομα με αναπηρίες, τις δυσκολίες της καθημερινότητάς τους, την προσβασιμότητα, την οργάνωση των σχολείων για την ανταπόκριση στις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, τις έννοιες της ισότητας ευκαιριών και της κοινωνικής δικαιοσύνης επιμελήθηκαν και παρουσίασαν οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής και η εκπαιδευτικός της Τάξης Υποδοχής. Συνεργάστηκαν, ώστε να αναδείξουν, να προβληματίσουν και να συζητήσουν θέματα προτεραιότητας για τα άτομα με αναπηρία. Συντόνισαν τη συζήτηση που ακολούθησε με μαθητές και εκπαιδευτικούς με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενεργοποίησή τους στο πλαίσιο της διεκδίκησης της οργάνωσης κατάλληλων υποδομών για όλους. Γιατί αλήθεια είναι πως τα σχολεία και οι οργανισμοί στην Ελλάδα αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία. Ο σεβασμός είναι βίωμα που πηγάζει από τις καθημερινές πρακτικές και δεν αποδίδεται στα άτομα με αναπηρία ούτε εντός ούτε εκτός των τειχών.

Επιμέλεια άρθρου: Μαρία Ταχτσόγλου
Επιμέλεια Παρουσίασης και Συντονισμό δράσης: Δέσποινα Παπαδοπούλου ΠΕ70.50, Ελένη Μπαλανίκα ΠΕ70, Κωνσταντίνος Σιώμος ΠΕ71, Μιχαέλα Πάτσιου ΠΕ71 


''Learning Boxes'' Ενδοσχολική επιμόρφωση

Τα «κουτιά μάθησης» μετατρέπουν την τάξη σε εργαστήριο εξερεύνησης. Στην καθημερινή σχολική πράξη αναζητάμε τρόπους να κάνουμε τη μάθηση ενεργή, πιο συμπεριληπτική, πιο “κοντά” σε αυτό που τα παιδιά επιθυμούν. Μία μεθοδολογία που κερδίζει έδαφος διεθνώς (και ταιριάζει τέλεια στις ανάγκες του σύγχρονου σχολείου) είναι τα Learning Boxes ή αλλιώς Κουτιά Μάθησης δηλ. οργανωμένα, θεματικά κουτιά με υλικά και δραστηριότητες που προσφέρουν σημαντική εμπειρία. Κάθε Learning Box αποτελεί ένα φορητό “μικρό, μαθησιακό περιβάλλον”. Περιέχει υλικά, όπως κάρτες, εικόνες, αντικείμενα, παιχνίδια, μικρο-πειράματα, φύλλα εργασίας, σαφείς οδηγίες, βήμα-βήμα, με εικονίδια, δραστηριότητες διαβαθμισμένης δυσκολίας, αυτοαξιολογικές προτάσεις, λύσεις, κριτήρια, checklist, χώρο για αναστοχασμό (τι έμαθα, πού δυσκολεύτηκα, τι θα δοκιμάσω με διαφορετικό τρόπο). Στόχος είναι οι μαθητές/-τριες να οικοδομούν γνώση, να συνεργάζονται, να επιλέγουν στρατηγικές, να επιχειρηματολογούν και να συνδέουν τη θεωρία με την πράξη.
Τα Learning Boxes βασίζονται στις εξής παιδαγωγικές αρχές: 1) ενεργητική / διερευνητική μάθηση, οι μαθητές μαθαίνουν εκτελώντας, 2) διαφοροποίηση, όλοι δουλεύουν στο ίδιο θέμα, όχι όμως με τον ίδιο τρόπο ή στο ίδιο επίπεδο, 3) συμπερίληψη, πολλοί τρόποι πρόσβασης (εικόνα, αφή, κίνηση, ήχος, κείμενο), πολλοί τρόποι έκφρασης), 4) αυτορρύθμιση, οι μαθητές μαθαίνουν να οργανώνουν, να ελέγχουν την πρόοδό, να θέτουν στόχους, 5) συνεργατική μάθηση, ρόλοι, κανόνες ομάδας, κοινό προϊόν. Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ROBOTS MEET ARTS υλοποιήθηκε ενδοσχολική επιμόρφωση εκπαιδευτικών και παρουσιάστηκε από την κα Κυριακή Τραντούδη το κουτί μάθησης και δημιουργικής απασχόλησης με θέμα την σπορά και την αειφορία. Δόθηκε η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να συζητήσουν τον τρόπο οργάνωσης του περιεχομένου ενός Learning box, τους τρόπους διασύνδεσης τόσο με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών όσο και με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις και τις μορφές αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί μοιράστηκαν ιδέες αναφορικά με τις θεματικές που δύναται να αναπτυχθούν, τα υλικά και το περιεχόμενο με γνώμονα την συμπερίληψη και την άρτια οργάνωσή του.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

Σχολικό Δίκτυο ''FoodEducators''

Το Σχολικό Δίκτυο FoodEducators είναι ένα δίκτυο σχολείων στην Ευρώπη που συμβάλλει στον μετασχηματισμό υγιέστερων και πιο βιώσιμων συστημάτων τροφίμων με την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης, της γνώσης και του διατροφικού γραμματισμού στα ιδρύματά τους με την υποστήριξη του FoodEducators.
Το Δημοτικό Σχολείο Πλατέος θα υλοποιήσει την τρέχουσα σχολική χρονιά δραστηριότητες του FoodEducators, καθώς και της Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας (https://paxisarkiakaipaidi.gov.gr/) στοχεύοντας στην καλλιέργεια του διατροφικού γραμματισμού των μελών του.

Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων

Διοργανώνονται ημερίδες, εκθέσεις, διαγωνισμοί, ενημερώσεις, δρώμενα με στόχο την ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση των πολιτών στην πρόληψη δημιουργίας αποβλήτων και τη μείωση των Aποβλήτων Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (AHHE). Τα ηλεκτρονικά απόβλητα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ροή αποβλήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανακυκλώνεται λιγότερο από το 40%.
''Μείωση, Επαναχρησιμοποίηση, Ανακύκλωση'' (Reduce-Reuse-Recycle) κατά τη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας 22 – 30 Νοεμβρίου 2025.
Ανησυχητική η αλήθεια πως παγκοσμίως παράγονται εκατομμύρια τόνοι ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών αποβλήτων κάθε χρόνο, αλλά μόνο ένα μικρό ποσοστό ανακυκλώνεται σωστά. Στην Ελλάδα, το 2022 συλλέχθηκαν μόλις 6,7 κιλά ηλεκτρονικών αποβλήτων ανά κάτοικο, ενώ ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν 12,5 κιλά. Πολλοί από εμάς έχουμε παλιές συσκευές κρυμμένες στα συρτάρια μας, το παλιό κινητό, ένα σπασμένο τάμπλετ, παλιοί φορτιστές που δεν χρησιμοποιούμε πια. Αυτές οι «ξεχασμένες» συσκευές περιέχουν υλικά όπως χαλκό, σπάνια μέταλλα και επικίνδυνες ουσίες όπως μόλυβδο, υδράργυρο και κάδμιο. Όταν τα ηλεκτρονικά απόβλητα καταλήγουν στα σκουπίδια αντί στην ανακύκλωση χάνονται πολύτιμοι πόροι που θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν και μολύνεται το περιβάλλον από τοξικές ουσίες που διαρρέουν στο έδαφος και στο νερό. Το Δημοτικό Σχολείο Πλατέος αναλαμβάνει δράση καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και οργανώνει:
Καμπάνια συλλογής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών: μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, και όποιος ευαισθητοποιημένος πολίτης μπορούν να φέρουν στο σχολείο παλιές συσκευές που δεν χρησιμοποιούν πια.
Εκπαιδευτικά προγράμματα: μαθήματα και δραστηριότητες για να κατανοήσουμε τη σημασία της ανακύκλωσης και της κυκλικής οικονομίας.
Δημιουργική έκφραση: κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά και καλλιτεχνικά έργα που υπενθυμίζουν τη σημασία της βιώσιμης διαχείρισης πόρων.
Κι εσύ μπορείς να κάνεις τη διαφορά: Βρες παλιές συσκευές που δεν χρησιμοποιείς: κινητά, φορτιστές, ακουστικά, μικρές οικιακές συσκευές, παιχνιδοσυσκευές. Φέρε τις στο σχολείο, αποτελεί χώρο συλλογής υλικών. Πριν απορρίψεις μια συσκευή, αναρωτήσου: Μπορεί να επισκευαστεί; Μπορεί κάποιος άλλος να τη χρησιμοποιήσει; Μπορεί να ανακυκλωθεί;
Παρατήρησε τον τόπο σου, αναζήτησε τις άτυπες χωματερές στο χωριό σου, στην πόλη σου ή γύρω από αυτή, προσπάθησε να σταματήσεις τον συμπολίτη σου να απορρίπτει επικίνδυνα υλικά ή ό,τι θεωρεί σκουπίδι όπου να ΄ναι, βοήθησε στην ενημέρωση, μίλησε για την ανακύκλωση, συζήτησε για τον βιώσιμο τρόπο ζωής. Προσπάθησε να ακουστεί το μήνυμα «ON στη δράση – OFF στη ρύπανση!»

'' Ματίας ο Πρώτος '' ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας

Ο νεαρός Ματίας, μοναδικός διάδοχος του θρόνου στέφεται, μετά τον αιφνίδιο θάνατο του πατέρα του, ο νεότερος βασιλιάς της ιστορίας (μόλις δέκα ετών).
Το έργο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος ο μικρός Ματίας, βρισκόμενος αντιμέτωπος με τις παραδοξότητες και τον παραλογισμό του πολέμου, αλλά και με έναν κόσμο δομημένο από τις επιλογές των ενηλίκων, θα λάβει μέρος ο ίδιος του στον πόλεμο ως απλός στρατιώτης βιώνοντας εκ των έσω το παράλογο του πράγματος. Έτσι έχοντας ιδία άποψη πλέον θα περάσει στο δεύτερο μέρος, όπου ανατρέπει τα τεκταινόμενα και παραδίδει την εξουσία στα χέρια των παιδιών. Οι ρόλοι αντιστρέφονται και η νέα εποχή της «Παιδοκρατίας» ξεκινά. «Τα παιδιά στην εξουσία – οι μεγάλοι στα θρανία»: ένας κόσμος φαντασίας, όπου ο πόλεμος παύει, η αδικία εκλείπει και η δημοκρατία ανασχηματίζεται. Κι όμως, παρά τις ευγενείς προθέσεις, η νέα αυτή τάξη πραγμάτων δοκιμάζεται σοβαρά. Πόσο μπορεί να διαρκέσει; Πόσο μπορούν τα παιδιά απλά με την αθωότητά τους να διοικήσουν έναν ολόκληρο πλανήτη; Το συμπέρασμα στο οποίο θα καταλήξει ο Ματίας με τους φίλους του είναι το προφανές. Πρώτα θα πρέπει να περάσουνε από τα μαθητικά θρανία, στη συνέχεια από τα «θρανία της ζωής». Με την αποκομιδή της εμπειρίας, παραδεχόμενοι τα λάθη τους και μαθαίνοντας από αυτά, θα μπορέσουν στη συνέχεια να αναλάβουν την οποιαδήποτε διοίκηση. 
Το έργο, βασισμένο στο διαχρονικό μυθιστόρημα του Γιάνους Κόρτσακ και διασκευασμένο για το θέατρο από την Άλκη Ζέη, αποτελεί ένα σπουδαίο αντιπολεμικό αφήγημα με έντονο ανθρωπιστικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα. Το έργο του Κόρτσακ, μεταφρασμένο σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες, αποτελεί ύμνο στη φιλία, την ελπίδα, την αισιοδοξία. Πυρήνας της θεατρικής αυτής πρότασης είναι ο σεβασμός στα δικαιώματα και τις ευθύνες του ανθρώπου, ενώ το κοινό καλείται να σκεφτεί, να δράσει και να εμπιστευτεί τη φωνή του αλλά και την λογική του. 
Ο Γιάνους Κόρτσακ, συγγραφέας του πρωτότυπου έργου, υπήρξε παιδαγωγός, γιατρός και δημοσιογράφος, θεωρείται από τους πρωτεργάτες της θεμελίωσης των δικαιωμάτων του παιδιού, όπως αποτυπώθηκαν αργότερα στη Διεθνή Σύμβαση. Αφιέρωσε τη ζωή του στην προστασία και την υπεύθυνη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Στο αποκορύφωμα της ηθικής του στάσης, αρνήθηκε να εγκαταλείψει τους μικρούς τροφίμους του στο γκέτο της Βαρσοβίας, συνοδεύοντάς τους στα ναζιστικά στρατόπεδα το 1942 και πεθαίνοντας μαζί τους.
Η θεατρική διασκευή της Άλκης Ζέη, βαθιά εναρμονισμένη με την ουσία του αρχικού έργου, έχει πλέον καθιερωθεί ως ένα δημιουργικό έργο με τη δική της ξεχωριστή υπογραφή. Η σπουδαία συγγραφέας και αγωνίστρια για την ελευθερία, τη δημοκρατία και τα δικαιώματα του ανθρώπου, μίλησε με συνέπεια και αγάπη τη γλώσσα των παιδιών, τόσο στη ζωή όσο και στο συγγραφικό της έργο, το οποίο παραμένει ζωντανό και επίκαιρο.
Οι μαθητές/-τριες του σχολείου που παρακολούθησαν την παράσταση (28/11/2025) περιέγραψαν τις θετικές εντυπώσεις τους και συζήτησαν τι τελικά μπορούν να επιτύχουν τα παιδιά για να γίνει ο κόσμος καλύτερος. 

Ενδοσχολική επιμόρφωση: Μαθαίνω ανάγνωση με τη ''Μέθοδο Κολοβός''

Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης προσπάθειας για ποιοτική και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε ενδοσχολική επιμόρφωση με θέμα την εκμάθηση της ανάγνωσης στην Α' τάξη, εστιάζοντας στη Μέθοδο Κολοβός. Η επιμόρφωση απευθυνόταν και σε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και μαθητές από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα. Η μέθοδος «Κολοβός» αποτελεί ένα ολοκληρωμένο διδακτικό πακέτο, το οποίο έχει διττό στόχο. Από τη μια στοχεύει στην υποβοήθηση της ανάπτυξης της αναγνωστικής δεξιότητας κάθε παιδιού προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας και ιδιαίτερα εκείνων που βρίσκονται σε επικινδυνότητα εμφάνισης μαθησιακών και άλλων σχολικών δυσκολιών και από την άλλη, αποτελεί διδακτική παρέμβαση για τη βελτίωση και αποκατάσταση των αναγνωστικών δυσκολιών. Η αποτελεσματικότητα της μεθόδου έχει στοιχειοθετηθεί από μεγάλο αριθμό ερευνητικών ευρημάτων για την ελληνική γλώσσα, ενώ είναι σε εξέλιξη πολλαπλές μελέτες περίπτωσης, όπου το διδακτικό αυτό πακέτο αποτελεί τη βάση των παρεμβάσεων αντιμετώπισης των αναγνωστικών δυσκολιών, μαθητών μικτής δυναμικότητας, και πάντως σημαντικά χαμηλότερης αυτής των μαθητών της αντίστοιχής τους ηλικιακής ομάδας.
Η μέθοδος «Κολοβός» αποτελεί επίσης τη βάση προγραμμάτων εξειδίκευσης εκπαιδευτικών, ειδικών παιδαγωγών, ψυχολόγων και λογοθεραπευτών, τα οποία έχουν αναπτυχθεί από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Ως προς την επιστημονική ψυχο-γλωσσική της βάση, στηρίζεται στον συνδυασμό των βασικών προσεγγίσεων ανάπτυξης της ανάγνωσης, της προσέγγισης «από κάτω προς τα πάνω» και της προσέγγισης «από πάνω προς τα κάτω». Από την πρώτη έχει υιοθετήσει την διεξοδική διδασκαλία όλων των φωνημάτων και γραφημάτων. Από τη δεύτερη έχει υιοθετήσει τη σύνδεση νοήματος και εικόνας. Στη διδασκαλία δίνεται έμφαση στις μνημονικές στρατηγικές: σύνδεση με πρότερη γνώση, οργάνωση στην μακρόχρονη μνήμη, πολλαπλές επαναλήψεις, αυτόματη ανάκληση. Συνοπτικά η μέθοδος περιγράφεται: Εικόνα + νόημα + φώνημα + γράφημα + μνημονικές στρατηγικές.

Επιμέλεια της παρουσίασης: Σοφία Γιαγκούλα ΠΕ70


Η Ζαχρά και ο Νικόλας στη σχολική βιβλιοθήκη μας

"Ζαχρά και Νικόλας" ένα βιβλίο που διαβάζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Μια θεματική ενότητα με δύο σελίδες - αριστερά και δεξιά - παρουσιάζουν την ίδια καθημερινή δραστηριότητα από δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους. Στην αριστερή σελίδα η Ζαχρά, ένα κοριτσάκι που ζει τον εφιάλτη του πολέμου. Στη δεξιά σελίδα ο Νικόλας, ένα αγοράκι που απολαμβάνει την ασφάλεια της ειρήνης στην Ελλάδα. Παράλληλες Καθημερινότητες. Το φαγητό, η σχολική ζωή, η ιατρική περίθαλψη και η ζωή σε μια σκηνή προσεγγίζονται από δύο εντελώς διαφορετικές οπτικές. Ο Νικόλας πηγαίνει στο σχολείο του με τη σχολική τσάντα, μαθαίνει και παίζει με τους φίλους του. Το σχολείο της Ζαχρά έχει βομβαρδιστεί, η εκπαίδευσή της έχει διακοπεί απότομα. Οι δύο παράλληλες ιστορίες ζωής βρίσκουν ένα σημείο τομής στο τέλος του βιβλίου, στο κοινό θρανίο του σχολείου του Νικόλα. Η Ζαχρά, μετά το ταξίδι της ως πρόσφυγας, καταλήγει στην Ελλάδα και κάθεται δίπλα στον Νικόλα. Οι δύο δρόμοι που ήταν παράλληλοι τελικά συναντιούνται. Αυτή η συμβολική εικόνα των δύο παιδιών στο ίδιο θρανίο αντιπροσωπεύει την ασφάλεια μιας ειρηνικής συνύπαρξης . Είναι ένα μήνυμα ελπίδας, φιλοξενίας και αποδοχής που αφήνει στα παιδιά την αίσθηση ότι ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος.
Η "Ζαχρά και Νικόλας" προσφέρουν την ευκαιρία να μιλήσουμε για την προσφυγιά, τον πόλεμο, την τύχη και την αδικία στον κόσμο, την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη, τη σημασία του να δεχόμαστε όσους έχουν ανάγκη και να τους υποστηρίζουμε.
Διαβάσαμε τις ιστορίες της Ζαχρά και του Νικόλα με τους μαθητές/-τριες των τάξεων Β΄, Γ΄ και Δ΄ προσπαθώντας να χωρέσουμε στα παπούτσια τους, να νιώσουμε τις ανάγκες, τις στερήσεις, τον φόβο και την επιθυμία της ηρεμίας, τη ζωή μακριά από τη βία, τον πόλεμο και  την αγριότητα.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

Στη σχολική μας βιβλιοθήκη ''Άλκη Ζέη''



Σε μια εποχή όπου οι ψηφιακές οθόνες κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας, η επαφή των παιδιών με το βιβλίο αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία. Το βιβλίο σχετίζεται με την ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα συνοδεύουν το κάθε παιδί σε όλη του τη ζωή. Όταν οι γονείς διαβάζουν φωναχτά μια ιστορία ενισχύουν τον συναισθηματικό δεσμό με τα παιδιά τους, δημιουργώντας αναμνήσεις που διαρκούν μια ζωή. Βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν λεξιλόγιο και να κατανοήσουν τη δομή της γλώσσας με φυσικό τρόπο. Με τη φωναχτή ανάγνωση καλλιεργείται η ακουστική προσοχή και η συγκέντρωση. Τα παιδιά εισάγονται σε νέους κόσμους, ιδέες και συναισθήματα. Η φωναχτή ανάγνωση παραμένει πολύτιμη σε κάθε ηλικία. Είναι μια στιγμή κοινής εμπειρίας, όπου οι γονείς μπορούν να σχολιάσουν την ιστορία, να θέσουν ερωτήσεις και να συζητήσουν τις αξίες που αναδύονται. Η φυσική επαφή με το βιβλίο προσφέρει μια μοναδική αισθητηριακή εμπειρία που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από την οθόνη.
Το γύρισμα των σελίδων, η αίσθηση του χαρτιού, το βάρος του βιβλίου στα χέρια δημιουργούν μια σχέση μοναδική με το βιβλίο. Οι εικονογραφήσεις στα παιδικά βιβλία δεν είναι διακόσμηση. Βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν την οπτική τους νοημοσύνη, να συνδέσουν λέξεις με εικόνες και να καλλιεργήσουν την αισθητική τους αντίληψη. Δάσκαλοι και γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν τα παιδιά να παρατηρούν τις λεπτομέρειες, να περιγράφουν όσα βλέπουν και να φαντάζονται την ιστορία μέσα από τις εικόνες. 
Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και αρχίζουν να διαβάζουν μόνα τους, η σιωπηλή ανάγνωση καλλιεργεί την αυτονομία και την αυτοπεποίθηση, επιτρέπει στο παιδί να προχωρά με τον δικό του ρυθμό, δημιουργεί έναν προσωπικό χώρο φαντασίας και στοχασμού, αναπτύσσει την κριτική σκέψη, καθώς το παιδί ερμηνεύει μόνο του την ιστορία.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς με αφορμή το βιβλίο: 
Δημιουργήστε μια καθημερινή ρουτίνα, 15 λεπτά ανάγνωσης πριν τον ύπνο κάνουν τεράστια διαφορά.
Παραμύθια, ενημερωτικά βιβλία, κόμικς όλα αγαπιούνται από τα παιδιά. 
Αφήστε το παιδί να επιλέγει, το ενδιαφέρον είναι το κλειδί για να γίνει η ανάγνωση συνήθεια.
Επισκεφθείτε τακτικά μια βιβλιοθήκη, κάντε την εξερεύνηση βιβλίων οικογενειακή περιπέτεια.
Γίνετε το παράδειγμα. Τα παιδιά μιμούνται. Eάν βλέπουν εσάς να διαβάζετε, θα θελήσουν κι αυτά να διαβάζουν.
Η Σχολική μας Βιβλιοθήκη είναι πάντα ανοιχτή για εσάς και τα παιδιά σας.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

Παιχνίδια με φρούτα

Είναι τόσο σημαντικά για το σώμα μας. Τα φρούτα μας δίνουν ενέργεια, βιταμίνες και μας βοηθούν να είμαστε δυνατοί και υγιείς. Συνδέσαμε την υγιεινή διατροφή με τη γυμναστική, γιατί για να παίζουμε, να τρέχουμε και να κάνουμε ασκήσεις, χρειάζεται το σώμα μας καλό «καύσιμο», όπως τα φρούτα. Στο μάθημα των Αγγλικών θυμηθήκαμε τα ονόματα των φρούτων, apple, banana, orange, grape, pear. Στη συνέχεια παίξαμε μια χαρούμενη σκυταλοδρομία: κάθε ομάδα έτρεχε, έπαιρνε ένα φρούτο κι έλεγε φωναχτά το όνομά του στα αγγλικά. Έτσι μάθαμε για την υγιεινή διατροφή, κάναμε γυμναστική και εξασκηθήκαμε στα αγγλικά, όλα μαζί μέσα από ένα διασκεδαστικό παιχνίδι!

Επιμέλεια: Αναστασία Κατσανίκου ΠΕ06, Ελένη Λεωνίδα ΠΕ11



Ενδοσχολική επιμόρφωση: Συνεργασία ειδικής και γενικής αγωγής

Ενδοσχολική επιμόρφωση με θέμα τη συνεργασία εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής και την αποτελεσματική υποστήριξη μαθητών/-τριών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με το νέο νομοθετικό πλαίσιο πραγματοποιήθηκε στο Δ.Σ. Πλατέος. 
Υπεύθυνος της παρουσίασης, ο δάσκαλος ειδικής αγωγής, Σιώμος Κωνσταντίνος, αναφέρθηκε εκτενώς στον Νόμο 5224/2025 (άρθρο 117), όπως και στη διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας (Οκτώβριος 2025). Επίσης, έγινε αναφορά στις νέες διαδικασίες φοίτησης και υποστήριξης των μαθητών με ειδικές ανάγκες, τα μοντέλα συνεργασίας, συνεκπαίδευσης και συνδιδασκαλίας, τον ρόλο του εκπαιδευτικού γενικής αγωγής και του εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής, τη συνεργασία σε επίπεδο σχεδιασμού, προγραμματισμού και εφαρμογής, τον ρόλο του Τμήματος Ένταξης ως ενισχυτικό και ενταξιακό θεσμό, τα εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα (ΕΠΕ), τον σχεδιασμό και την εφαρμογή των διαφοροποιημένων παρεμβάσεων, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία στην τάξη και τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης των μαθητών με ειδικές ανάγκες.
Στόχοι της ενδοσχολικής επιμόρφωσης
✓ Κατανόηση του νέου νομικού πλαισίου για την Ειδική Αγωγή
✓ Ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργατικής διδασκαλίας
✓ Ενίσχυση της ενταξιακής κουλτούρας στη σχολική κοινότητα
✓ Βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών για τη μέγιστη αυτονομία των μαθητών

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Σιώμος, ΠΕ71