Το δάσος μέσα από ένα pop-up book

''Εξερευνώντας το δάσος μέσα από τρισδιάστατα βιβλία'' 
Τάξη: Γ' - Δ' Δημοτικού. Διάρκεια: 2 Διδακτικές Ώρες
Μελέτη Περιβάλλοντος / Εικαστικά / Φιλαναγνωσία
Η δραστηριότητα σχεδιάστηκε για να εισάγει τους μαθητές/-τριες στο οικοσύστημα του δάσους με βιωματικό τρόπο, ξεφεύγοντας από τη δισδιάστατη απεικόνιση των σχολικών εγχειριδίων. Στόχος ήταν η κατανόηση της δομής του δάσους (όροφοι βλάστησης) και η εξοικείωση με την τέχνη της χαρτομηχανικής (paper engineering). Ποια είναι η παιδαγωγική αξία της αξιοποίησης των τρισδιάστατων βιβλίων και στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας;
Η τρισδιάστατη μορφή βοηθά τα παιδιά να αντιληφθούν τον όγκο, το βάθος και την προοπτική. Το στοιχείο της έκπληξης (το βιβλίο που "ζωντανεύει") κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον ακόμα και των μαθητών που δυσκολεύονται με την παραδοσιακή ανάγνωση. Τα κινούμενα μέρη του βιβλίου προσελκύουν την συμμετοχή των μαθητών, οι οποίοι δεν είναι παθητικοί δέκτες. Οι εικόνες που ξεπροβάλλουν λειτουργούν ως ερεθίσματα για να περιγράψουν οι μαθητές τι βλέπουν με πιο πλούσιο λεξιλόγιο.
Περιγραφή της Δραστηριότητας
Η εκπαιδευτικός παρουσίασε στην τάξη ένα pop-up βιβλίο με θέμα το δάσος. Καθώς άνοιξε την πρώτη σελίδα, ένα δέντρο "ψήλωσε" ξαφνικά μπροστά στα μάτια των μαθητών και προκλήθηκε ενθουσιασμός. Οι μαθητές πλησίασαν για να δουν και να καταλάβουν πώς λειτουργεί το βιβλίο, πού στηρίζεται το τρισδιάστατο πλέγμα εικόνων, παρατηρούσαν κάθε τρισδιάστατη σελίδα που απεικόνιζε τη φωλιά ενός πουλιού στα κλαδιά των δέντρων, τα σκιουράκια, τα σαλιγκάρια, τις νεράιδες και τα ζουζούνια που ήταν κρυμμένα σε θάμνους, τον κορμό ενός αιωνόβιου δένδρου και τις τρύπες του δρυοκολάπτη, τα ζώα που ζουν ψηλά στα δένδρα, τα δένδρα πολυκατοικίες. Οι μαθητές  περιέγραψαν, ενθουσιάστηκαν, αναζήτησαν, έπαιξαν με τα καλούδια του δάσους, το αγάπησαν και το φαντάστηκαν. 
Στο επόμενο εργαστήριο οι μαθητές, θα γίνουν δημιουργοί. Θα τους δοθούν χαρτόνια, ψαλίδια και κόλλες για να φτιάξουν τη δική τους απλή pop-up κάρτα με θέμα: «Το αγαπημένο μου δέντρο». Θα μάθουν με απλά βήματα την τεχνική του απλού κοψίματος (parallel cut) στη ράχη του διπλωμένου χαρτιού για να δημιουργήσουν ένα σκαλοπάτι (pop-up box), πάνω στο οποίο θα κολλήσουν το δέντρο που θα ζωγραφίσουν, ώστε να στέκεται όρθιο, όταν ανοίγει η κάρτα.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70





Το Χριστουγεννιάτικο Δέντρο της Καλοσύνης - The Christmas Tree of Kindness

Στην τάξη των Αγγλικών αποφασίσαμε φέτος να στολίσουμε ένα λίγο διαφορετικό δέντρο. Η κάθε μπαλίτσα που κρεμάνε τα παιδιά στο Δέντρο είναι μια πραγματική πράξη καλοσύνης που έχουν κάνει. Όλα τα παιδιά στολίζουν με ενθουσιασμό το Δέντρο και εμπνέονται να συνεχίσουν τις καλές τους πράξεις και να συμπεριφέρονται με καλοσύνη όποτε μπορούν. Ας πάρουμε κι εμείς παράδειγμα από τα παιδιά μας και ας σκορπίσουμε γύρω μας καλοσύνη, η οποία είναι εξάλλου και το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων. Ακόμη κι ένα ζεστό χαμόγελο αποτελεί την παγκόσμια γλώσσα της καλοσύνης.
Επιμέλεια: Αναστασία Κατσανίκου ΠΕ06

Η σχολική μας βιβλιοθήκη φιλοξενεί την Beatrice Alemagna

Η Beatrice Alemagna, Ιταλίδα εικονογράφος και συγγραφέας, μας έχει χαρίσει ένα πολύχρωμο βιβλίο αφιερωμένο αποκλειστικά στα παιδιά. ''Τι θα πει παιδί;'' Μεγάλα ολοσέλιδα αφιερώματα, μεγάλα παιδικά πορτρέτα, μεγεθυμένα με ζωντανά χρώματα, κάθε σελίδα ένα παιδί, κάθε παιδί μια σκέψη. Τα παιδιά βιάζονται να μεγαλώσουν και σκέφτονται «τι ωραία να είσαι μεγάλος και να αποφασίζεις για όλα μόνος σου;”. Μέσα από αστεία και τρυφερά παιδικά πορτρέτα, μας μεταφέρει στον γεμάτο ποίηση κόσμο της παιδικής ηλικίας. 
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού (20 Νοεμβρίου) οι μαθητές/-τριες της Δ΄ τάξης διάβασαν το βιβλίο και ζωγράφισαν τα δικά τους παιδικά πορτρέτα, αφού σκαρφίστηκαν ιστορίες για τα παιδιά. Σκέφτηκαν πόσο ίδια είναι τα παιδιά του κόσμου, ίδιες σκέψεις, ίδιοι φόβοι και αγωνίες, ίδιες αγάπες. Οι ζωγραφιές των μαθητών είναι εμπνευσμένες από το βιβλίο ''Τι θα πει παιδί;'' Επιπλέον, οι μαθητές/-τριες ενημερώθηκαν για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που σχεδίασε μια στρατηγική για τα δικαιώματα των παιδιών μέσω της οποίας διασφαλίζεται η προστασία και η στήριξη όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως προέλευσης, καταγωγής, κοινωνικής κατάστασης ή καθεστώτος διαμονής.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

Φυτρώνουν δέντρα σε γοβάκια;

Το θαυμαστό ταξίδι ενός μικρού κουκουτσιού. Ένα μικρό συννεφάκι έτρωγε βερίκοκα και ένα από τα κουκούτσια τους το έκανε σφυρίχτρα και όταν το βαρέθηκε, το πέταξε στη γη. Εκείνο προσγειώθηκε σε ένα παραπεταμένο και μοναχικό κόκκινο γοβάκι και με τρόπο μαγικό, σπόριασε και φύτρωσε μες στο παπούτσι μια υπέροχη βερικοκιά, ήδη γεμάτη με ζουμερά βερίκοκα. Ξετρελάθηκε το γοβάκι, άρχισε να περιδιαβαίνει τον κόσμο κι όλοι το αγαπούσαν και το ακολουθούσαν για να γεύονται τα νόστιμα βερίκοκα......
Οι μαθητές/-τριες της Δ΄ τάξης δοκίμασαν τα ζουμερά βερίκοκα από τη βερικοκιά που φύτρωσε στο κόκκινο γοβάκι κι ενθουσιάστηκαν τόσο που σκαρφίστηκαν ιστορίες για κόκκινους δεινόσαυρους, κόκκινες γοργόνες και κόκκινα μήλα. Στη σχολική μας βιβλιοθήκη σήμερα βγήκαν περίπατο όλα τα κόκκινα βιβλία.
Επιμέλεια: Λίζα Κωνσταντινίδου ΠΕ05.  

''Πάμε, θα σου κρατώ το χέρι, εάν θέλεις''

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, οι μαθητές της Α' και Β' τάξης συμμετείχαν σε δραστηριότητες με στόχο την ενημέρωση και την καλλιέργεια ενσυναίσθησης. Δημιούργησαν μια αφίσα ευαισθητοποίησης για τα δικαιώματα και τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, ενώ στη συνέχεια πήραν μέρος σε βιωματικά παιχνίδια που τους βοήθησαν να κατανοήσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι συνάνθρωποί μας. Μέσα από τις δραστηριότητες αυτές, οι μαθητές ανέδειξαν τη σημασία του σεβασμού, της αποδοχής και της συμπερίληψης στην καθημερινή σχολική ζωή.
Επιμέλεια: Μιχαέλα Πάτσιου, Σοφία Γιαγκούλα, Δέσποινα Βροχίδου



''Προσπαθώ να νιώσω πώς νιώθεις''. Ημέρα για τα άτομα με αναπηρίες

Με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, οι μαθητές/-τριες της Γ΄ και Δ΄ τάξης συμμετείχαν σε μια σειρά από δραστηριότητες με στόχο την ευαισθητοποίηση και την κατανόηση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία. Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα σχετικό βίντεο, συζήτησαν για τα δικαιώματα και τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, και στη συνέχεια πήραν μέρος σε βιωματικές δραστηριότητες. Δοκίμασαν να δέσουν το κορδόνι, να κλείσουν την κασετίνα και να φορέσουν το μπουφάν με ένα χέρι, ώστε να αντιληφθούν στην πράξη πόσο σημαντική είναι η κατανόηση και η συμπαράσταση. Έμαθαν να αποδίδουν απλές λέξεις στη νοηματική γλώσσα αναγνωρίζοντας έναν σημαντικό αλλά διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας. Στο τέλος, δημιούργησαν μια όμορφη κατασκευή, ως σύμβολο αποδοχής και συμπερίληψης. Μέσα από τις δράσεις αυτές, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν ενσυναίσθηση και καλλιέργησαν στάσεις σεβασμού και υποστήριξης προς όλα τα άτομα, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.

Επιμέλεια-Συνεργασία: Σιώμος Κωνσταντίνος ΠΕ71, Μπουμπουλέντρα Νίκη-Πωλίνα ΠΕ70, Γιοβανοπούλου Βασιλική ΠΕ70

Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

Στις 3 Δεκεμβρίου, όλος ο πλανήτης συζητά για τα άτομα με αναπηρία. Είναι μια μέρα που αναζητούμε τη σημασία της δύναμης και της θέλησης για ζωή.
Κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν το αμαξίδιο για να κινηθούν αντί τα πόδια τους. Κάποιοι «βλέπουν» με τα χέρια τους (χρησιμοποιώντας τον κώδικα Μπράιγ) ή «ακούνε» με τα μάτια τους (διαβάζοντας τα χείλη ή τη νοηματική γλώσσα). Κάποιοι άλλοι έχουν αναπηρίες που δεν φαίνονται, όπως το να μαθαίνουν με διαφορετικό ρυθμό ή τρόπο από τους υπόλοιπους. Ο Μπετόβεν έγραψε μαγική μουσική, ενώ ήταν κωφός, αθλητές στους Παραολυμπιακούς Αγώνες πετυχαίνουν υψηλά ρεκόρ. Τα άτομα αυτά δεν εστίασαν σε αυτό που δεν μπορούν να κάνουν, αλλά σε αυτό που μπορούν. Περίπου 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν μια μορφή αναπηρίας. Αυτό σημαίνει ότι 1 στους 7 ανθρώπους είναι άτομο με αναπηρία.
Όμως η μόνη πραγματική αναπηρία στη ζωή είναι η έλλειψη αγάπης και κατανόησης. Παρουσίαση για τα άτομα με αναπηρίες, τις δυσκολίες της καθημερινότητάς τους, την προσβασιμότητα, την οργάνωση των σχολείων για την ανταπόκριση στις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, τις έννοιες της ισότητας ευκαιριών και της κοινωνικής δικαιοσύνης επιμελήθηκαν και παρουσίασαν οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής και η εκπαιδευτικός της Τάξης Υποδοχής. Συνεργάστηκαν, ώστε να αναδείξουν, να προβληματίσουν και να συζητήσουν θέματα προτεραιότητας για τα άτομα με αναπηρία. Συντόνισαν τη συζήτηση που ακολούθησε με μαθητές και εκπαιδευτικούς με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενεργοποίησή τους στο πλαίσιο της διεκδίκησης της οργάνωσης κατάλληλων υποδομών για όλους. Γιατί αλήθεια είναι πως τα σχολεία και οι οργανισμοί στην Ελλάδα αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία. Ο σεβασμός είναι βίωμα που πηγάζει από τις καθημερινές πρακτικές και δεν αποδίδεται στα άτομα με αναπηρία ούτε εντός ούτε εκτός των τειχών.

Επιμέλεια άρθρου: Μαρία Ταχτσόγλου
Επιμέλεια Παρουσίασης και Συντονισμό δράσης: Δέσποινα Παπαδοπούλου ΠΕ70.50, Ελένη Μπαλανίκα ΠΕ70, Κωνσταντίνος Σιώμος ΠΕ71, Μιχαέλα Πάτσιου ΠΕ71 


''Learning Boxes'' Ενδοσχολική επιμόρφωση

Τα «κουτιά μάθησης» μετατρέπουν την τάξη σε εργαστήριο εξερεύνησης. Στην καθημερινή σχολική πράξη αναζητάμε τρόπους να κάνουμε τη μάθηση ενεργή, πιο συμπεριληπτική, πιο “κοντά” σε αυτό που τα παιδιά επιθυμούν. Μία μεθοδολογία που κερδίζει έδαφος διεθνώς (και ταιριάζει τέλεια στις ανάγκες του σύγχρονου σχολείου) είναι τα Learning Boxes ή αλλιώς Κουτιά Μάθησης δηλ. οργανωμένα, θεματικά κουτιά με υλικά και δραστηριότητες που προσφέρουν σημαντική εμπειρία. Κάθε Learning Box αποτελεί ένα φορητό “μικρό, μαθησιακό περιβάλλον”. Περιέχει υλικά, όπως κάρτες, εικόνες, αντικείμενα, παιχνίδια, μικρο-πειράματα, φύλλα εργασίας, σαφείς οδηγίες, βήμα-βήμα, με εικονίδια, δραστηριότητες διαβαθμισμένης δυσκολίας, αυτοαξιολογικές προτάσεις, λύσεις, κριτήρια, checklist, χώρο για αναστοχασμό (τι έμαθα, πού δυσκολεύτηκα, τι θα δοκιμάσω με διαφορετικό τρόπο). Στόχος είναι οι μαθητές/-τριες να οικοδομούν γνώση, να συνεργάζονται, να επιλέγουν στρατηγικές, να επιχειρηματολογούν και να συνδέουν τη θεωρία με την πράξη.
Τα Learning Boxes βασίζονται στις εξής παιδαγωγικές αρχές: 1) ενεργητική / διερευνητική μάθηση, οι μαθητές μαθαίνουν εκτελώντας, 2) διαφοροποίηση, όλοι δουλεύουν στο ίδιο θέμα, όχι όμως με τον ίδιο τρόπο ή στο ίδιο επίπεδο, 3) συμπερίληψη, πολλοί τρόποι πρόσβασης (εικόνα, αφή, κίνηση, ήχος, κείμενο), πολλοί τρόποι έκφρασης), 4) αυτορρύθμιση, οι μαθητές μαθαίνουν να οργανώνουν, να ελέγχουν την πρόοδό, να θέτουν στόχους, 5) συνεργατική μάθηση, ρόλοι, κανόνες ομάδας, κοινό προϊόν. Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ROBOTS MEET ARTS υλοποιήθηκε ενδοσχολική επιμόρφωση εκπαιδευτικών και παρουσιάστηκε από την κα Κυριακή Τραντούδη το κουτί μάθησης και δημιουργικής απασχόλησης με θέμα την σπορά και την αειφορία. Δόθηκε η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να συζητήσουν τον τρόπο οργάνωσης του περιεχομένου ενός Learning box, τους τρόπους διασύνδεσης τόσο με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών όσο και με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις και τις μορφές αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί μοιράστηκαν ιδέες αναφορικά με τις θεματικές που δύναται να αναπτυχθούν, τα υλικά και το περιεχόμενο με γνώμονα την συμπερίληψη και την άρτια οργάνωσή του.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

Σχολικό Δίκτυο ''FoodEducators''

Το Σχολικό Δίκτυο FoodEducators είναι ένα δίκτυο σχολείων στην Ευρώπη που συμβάλλει στον μετασχηματισμό υγιέστερων και πιο βιώσιμων συστημάτων τροφίμων με την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης, της γνώσης και του διατροφικού γραμματισμού στα ιδρύματά τους με την υποστήριξη του FoodEducators.
Το Δημοτικό Σχολείο Πλατέος θα υλοποιήσει την τρέχουσα σχολική χρονιά δραστηριότητες του FoodEducators, καθώς και της Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας (https://paxisarkiakaipaidi.gov.gr/) στοχεύοντας στην καλλιέργεια του διατροφικού γραμματισμού των μελών του.

Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων

Διοργανώνονται ημερίδες, εκθέσεις, διαγωνισμοί, ενημερώσεις, δρώμενα με στόχο την ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση των πολιτών στην πρόληψη δημιουργίας αποβλήτων και τη μείωση των Aποβλήτων Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (AHHE). Τα ηλεκτρονικά απόβλητα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ροή αποβλήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανακυκλώνεται λιγότερο από το 40%.
''Μείωση, Επαναχρησιμοποίηση, Ανακύκλωση'' (Reduce-Reuse-Recycle) κατά τη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας 22 – 30 Νοεμβρίου 2025.
Ανησυχητική η αλήθεια πως παγκοσμίως παράγονται εκατομμύρια τόνοι ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών αποβλήτων κάθε χρόνο, αλλά μόνο ένα μικρό ποσοστό ανακυκλώνεται σωστά. Στην Ελλάδα, το 2022 συλλέχθηκαν μόλις 6,7 κιλά ηλεκτρονικών αποβλήτων ανά κάτοικο, ενώ ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν 12,5 κιλά. Πολλοί από εμάς έχουμε παλιές συσκευές κρυμμένες στα συρτάρια μας, το παλιό κινητό, ένα σπασμένο τάμπλετ, παλιοί φορτιστές που δεν χρησιμοποιούμε πια. Αυτές οι «ξεχασμένες» συσκευές περιέχουν υλικά όπως χαλκό, σπάνια μέταλλα και επικίνδυνες ουσίες όπως μόλυβδο, υδράργυρο και κάδμιο. Όταν τα ηλεκτρονικά απόβλητα καταλήγουν στα σκουπίδια αντί στην ανακύκλωση χάνονται πολύτιμοι πόροι που θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν και μολύνεται το περιβάλλον από τοξικές ουσίες που διαρρέουν στο έδαφος και στο νερό. Το Δημοτικό Σχολείο Πλατέος αναλαμβάνει δράση καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και οργανώνει:
Καμπάνια συλλογής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών: μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, και όποιος ευαισθητοποιημένος πολίτης μπορούν να φέρουν στο σχολείο παλιές συσκευές που δεν χρησιμοποιούν πια.
Εκπαιδευτικά προγράμματα: μαθήματα και δραστηριότητες για να κατανοήσουμε τη σημασία της ανακύκλωσης και της κυκλικής οικονομίας.
Δημιουργική έκφραση: κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά και καλλιτεχνικά έργα που υπενθυμίζουν τη σημασία της βιώσιμης διαχείρισης πόρων.
Κι εσύ μπορείς να κάνεις τη διαφορά: Βρες παλιές συσκευές που δεν χρησιμοποιείς: κινητά, φορτιστές, ακουστικά, μικρές οικιακές συσκευές, παιχνιδοσυσκευές. Φέρε τις στο σχολείο, αποτελεί χώρο συλλογής υλικών. Πριν απορρίψεις μια συσκευή, αναρωτήσου: Μπορεί να επισκευαστεί; Μπορεί κάποιος άλλος να τη χρησιμοποιήσει; Μπορεί να ανακυκλωθεί;
Παρατήρησε τον τόπο σου, αναζήτησε τις άτυπες χωματερές στο χωριό σου, στην πόλη σου ή γύρω από αυτή, προσπάθησε να σταματήσεις τον συμπολίτη σου να απορρίπτει επικίνδυνα υλικά ή ό,τι θεωρεί σκουπίδι όπου να ΄ναι, βοήθησε στην ενημέρωση, μίλησε για την ανακύκλωση, συζήτησε για τον βιώσιμο τρόπο ζωής. Προσπάθησε να ακουστεί το μήνυμα «ON στη δράση – OFF στη ρύπανση!»

'' Ματίας ο Πρώτος '' ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας

Ο νεαρός Ματίας, μοναδικός διάδοχος του θρόνου στέφεται, μετά τον αιφνίδιο θάνατο του πατέρα του, ο νεότερος βασιλιάς της ιστορίας (μόλις δέκα ετών).
Το έργο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος ο μικρός Ματίας, βρισκόμενος αντιμέτωπος με τις παραδοξότητες και τον παραλογισμό του πολέμου, αλλά και με έναν κόσμο δομημένο από τις επιλογές των ενηλίκων, θα λάβει μέρος ο ίδιος του στον πόλεμο ως απλός στρατιώτης βιώνοντας εκ των έσω το παράλογο του πράγματος. Έτσι έχοντας ιδία άποψη πλέον θα περάσει στο δεύτερο μέρος, όπου ανατρέπει τα τεκταινόμενα και παραδίδει την εξουσία στα χέρια των παιδιών. Οι ρόλοι αντιστρέφονται και η νέα εποχή της «Παιδοκρατίας» ξεκινά. «Τα παιδιά στην εξουσία – οι μεγάλοι στα θρανία»: ένας κόσμος φαντασίας, όπου ο πόλεμος παύει, η αδικία εκλείπει και η δημοκρατία ανασχηματίζεται. Κι όμως, παρά τις ευγενείς προθέσεις, η νέα αυτή τάξη πραγμάτων δοκιμάζεται σοβαρά. Πόσο μπορεί να διαρκέσει; Πόσο μπορούν τα παιδιά απλά με την αθωότητά τους να διοικήσουν έναν ολόκληρο πλανήτη; Το συμπέρασμα στο οποίο θα καταλήξει ο Ματίας με τους φίλους του είναι το προφανές. Πρώτα θα πρέπει να περάσουνε από τα μαθητικά θρανία, στη συνέχεια από τα «θρανία της ζωής». Με την αποκομιδή της εμπειρίας, παραδεχόμενοι τα λάθη τους και μαθαίνοντας από αυτά, θα μπορέσουν στη συνέχεια να αναλάβουν την οποιαδήποτε διοίκηση. 
Το έργο, βασισμένο στο διαχρονικό μυθιστόρημα του Γιάνους Κόρτσακ και διασκευασμένο για το θέατρο από την Άλκη Ζέη, αποτελεί ένα σπουδαίο αντιπολεμικό αφήγημα με έντονο ανθρωπιστικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα. Το έργο του Κόρτσακ, μεταφρασμένο σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες, αποτελεί ύμνο στη φιλία, την ελπίδα, την αισιοδοξία. Πυρήνας της θεατρικής αυτής πρότασης είναι ο σεβασμός στα δικαιώματα και τις ευθύνες του ανθρώπου, ενώ το κοινό καλείται να σκεφτεί, να δράσει και να εμπιστευτεί τη φωνή του αλλά και την λογική του. 
Ο Γιάνους Κόρτσακ, συγγραφέας του πρωτότυπου έργου, υπήρξε παιδαγωγός, γιατρός και δημοσιογράφος, θεωρείται από τους πρωτεργάτες της θεμελίωσης των δικαιωμάτων του παιδιού, όπως αποτυπώθηκαν αργότερα στη Διεθνή Σύμβαση. Αφιέρωσε τη ζωή του στην προστασία και την υπεύθυνη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Στο αποκορύφωμα της ηθικής του στάσης, αρνήθηκε να εγκαταλείψει τους μικρούς τροφίμους του στο γκέτο της Βαρσοβίας, συνοδεύοντάς τους στα ναζιστικά στρατόπεδα το 1942 και πεθαίνοντας μαζί τους.
Η θεατρική διασκευή της Άλκης Ζέη, βαθιά εναρμονισμένη με την ουσία του αρχικού έργου, έχει πλέον καθιερωθεί ως ένα δημιουργικό έργο με τη δική της ξεχωριστή υπογραφή. Η σπουδαία συγγραφέας και αγωνίστρια για την ελευθερία, τη δημοκρατία και τα δικαιώματα του ανθρώπου, μίλησε με συνέπεια και αγάπη τη γλώσσα των παιδιών, τόσο στη ζωή όσο και στο συγγραφικό της έργο, το οποίο παραμένει ζωντανό και επίκαιρο.
Οι μαθητές/-τριες του σχολείου που παρακολούθησαν την παράσταση (28/11/2025) περιέγραψαν τις θετικές εντυπώσεις τους και συζήτησαν τι τελικά μπορούν να επιτύχουν τα παιδιά για να γίνει ο κόσμος καλύτερος. 

Ενδοσχολική επιμόρφωση: Μαθαίνω ανάγνωση με τη ''Μέθοδο Κολοβός''

Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης προσπάθειας για ποιοτική και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε ενδοσχολική επιμόρφωση με θέμα την εκμάθηση της ανάγνωσης στην Α' τάξη, εστιάζοντας στη Μέθοδο Κολοβός. Η επιμόρφωση απευθυνόταν και σε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και μαθητές από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα. Η μέθοδος «Κολοβός» αποτελεί ένα ολοκληρωμένο διδακτικό πακέτο, το οποίο έχει διττό στόχο. Από τη μια στοχεύει στην υποβοήθηση της ανάπτυξης της αναγνωστικής δεξιότητας κάθε παιδιού προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας και ιδιαίτερα εκείνων που βρίσκονται σε επικινδυνότητα εμφάνισης μαθησιακών και άλλων σχολικών δυσκολιών και από την άλλη, αποτελεί διδακτική παρέμβαση για τη βελτίωση και αποκατάσταση των αναγνωστικών δυσκολιών. Η αποτελεσματικότητα της μεθόδου έχει στοιχειοθετηθεί από μεγάλο αριθμό ερευνητικών ευρημάτων για την ελληνική γλώσσα, ενώ είναι σε εξέλιξη πολλαπλές μελέτες περίπτωσης, όπου το διδακτικό αυτό πακέτο αποτελεί τη βάση των παρεμβάσεων αντιμετώπισης των αναγνωστικών δυσκολιών, μαθητών μικτής δυναμικότητας, και πάντως σημαντικά χαμηλότερης αυτής των μαθητών της αντίστοιχής τους ηλικιακής ομάδας.
Η μέθοδος «Κολοβός» αποτελεί επίσης τη βάση προγραμμάτων εξειδίκευσης εκπαιδευτικών, ειδικών παιδαγωγών, ψυχολόγων και λογοθεραπευτών, τα οποία έχουν αναπτυχθεί από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Ως προς την επιστημονική ψυχο-γλωσσική της βάση, στηρίζεται στον συνδυασμό των βασικών προσεγγίσεων ανάπτυξης της ανάγνωσης, της προσέγγισης «από κάτω προς τα πάνω» και της προσέγγισης «από πάνω προς τα κάτω». Από την πρώτη έχει υιοθετήσει την διεξοδική διδασκαλία όλων των φωνημάτων και γραφημάτων. Από τη δεύτερη έχει υιοθετήσει τη σύνδεση νοήματος και εικόνας. Στη διδασκαλία δίνεται έμφαση στις μνημονικές στρατηγικές: σύνδεση με πρότερη γνώση, οργάνωση στην μακρόχρονη μνήμη, πολλαπλές επαναλήψεις, αυτόματη ανάκληση. Συνοπτικά η μέθοδος περιγράφεται: Εικόνα + νόημα + φώνημα + γράφημα + μνημονικές στρατηγικές.

Επιμέλεια της παρουσίασης: Σοφία Γιαγκούλα ΠΕ70


Η Ζαχρά και ο Νικόλας στη σχολική βιβλιοθήκη μας

"Ζαχρά και Νικόλας" ένα βιβλίο που διαβάζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Μια θεματική ενότητα με δύο σελίδες - αριστερά και δεξιά - παρουσιάζουν την ίδια καθημερινή δραστηριότητα από δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους. Στην αριστερή σελίδα η Ζαχρά, ένα κοριτσάκι που ζει τον εφιάλτη του πολέμου. Στη δεξιά σελίδα ο Νικόλας, ένα αγοράκι που απολαμβάνει την ασφάλεια της ειρήνης στην Ελλάδα. Παράλληλες Καθημερινότητες. Το φαγητό, η σχολική ζωή, η ιατρική περίθαλψη και η ζωή σε μια σκηνή προσεγγίζονται από δύο εντελώς διαφορετικές οπτικές. Ο Νικόλας πηγαίνει στο σχολείο του με τη σχολική τσάντα, μαθαίνει και παίζει με τους φίλους του. Το σχολείο της Ζαχρά έχει βομβαρδιστεί, η εκπαίδευσή της έχει διακοπεί απότομα. Οι δύο παράλληλες ιστορίες ζωής βρίσκουν ένα σημείο τομής στο τέλος του βιβλίου, στο κοινό θρανίο του σχολείου του Νικόλα. Η Ζαχρά, μετά το ταξίδι της ως πρόσφυγας, καταλήγει στην Ελλάδα και κάθεται δίπλα στον Νικόλα. Οι δύο δρόμοι που ήταν παράλληλοι τελικά συναντιούνται. Αυτή η συμβολική εικόνα των δύο παιδιών στο ίδιο θρανίο αντιπροσωπεύει την ασφάλεια μιας ειρηνικής συνύπαρξης . Είναι ένα μήνυμα ελπίδας, φιλοξενίας και αποδοχής που αφήνει στα παιδιά την αίσθηση ότι ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος.
Η "Ζαχρά και Νικόλας" προσφέρουν την ευκαιρία να μιλήσουμε για την προσφυγιά, τον πόλεμο, την τύχη και την αδικία στον κόσμο, την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη, τη σημασία του να δεχόμαστε όσους έχουν ανάγκη και να τους υποστηρίζουμε.
Διαβάσαμε τις ιστορίες της Ζαχρά και του Νικόλα με τους μαθητές/-τριες των τάξεων Β΄, Γ΄ και Δ΄ προσπαθώντας να χωρέσουμε στα παπούτσια τους, να νιώσουμε τις ανάγκες, τις στερήσεις, τον φόβο και την επιθυμία της ηρεμίας, τη ζωή μακριά από τη βία, τον πόλεμο και  την αγριότητα.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

Στη σχολική μας βιβλιοθήκη ''Άλκη Ζέη''



Σε μια εποχή όπου οι ψηφιακές οθόνες κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας, η επαφή των παιδιών με το βιβλίο αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία. Το βιβλίο σχετίζεται με την ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα συνοδεύουν το κάθε παιδί σε όλη του τη ζωή. Όταν οι γονείς διαβάζουν φωναχτά μια ιστορία ενισχύουν τον συναισθηματικό δεσμό με τα παιδιά τους, δημιουργώντας αναμνήσεις που διαρκούν μια ζωή. Βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν λεξιλόγιο και να κατανοήσουν τη δομή της γλώσσας με φυσικό τρόπο. Με τη φωναχτή ανάγνωση καλλιεργείται η ακουστική προσοχή και η συγκέντρωση. Τα παιδιά εισάγονται σε νέους κόσμους, ιδέες και συναισθήματα. Η φωναχτή ανάγνωση παραμένει πολύτιμη σε κάθε ηλικία. Είναι μια στιγμή κοινής εμπειρίας, όπου οι γονείς μπορούν να σχολιάσουν την ιστορία, να θέσουν ερωτήσεις και να συζητήσουν τις αξίες που αναδύονται. Η φυσική επαφή με το βιβλίο προσφέρει μια μοναδική αισθητηριακή εμπειρία που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από την οθόνη.
Το γύρισμα των σελίδων, η αίσθηση του χαρτιού, το βάρος του βιβλίου στα χέρια δημιουργούν μια σχέση μοναδική με το βιβλίο. Οι εικονογραφήσεις στα παιδικά βιβλία δεν είναι διακόσμηση. Βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν την οπτική τους νοημοσύνη, να συνδέσουν λέξεις με εικόνες και να καλλιεργήσουν την αισθητική τους αντίληψη. Δάσκαλοι και γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν τα παιδιά να παρατηρούν τις λεπτομέρειες, να περιγράφουν όσα βλέπουν και να φαντάζονται την ιστορία μέσα από τις εικόνες. 
Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και αρχίζουν να διαβάζουν μόνα τους, η σιωπηλή ανάγνωση καλλιεργεί την αυτονομία και την αυτοπεποίθηση, επιτρέπει στο παιδί να προχωρά με τον δικό του ρυθμό, δημιουργεί έναν προσωπικό χώρο φαντασίας και στοχασμού, αναπτύσσει την κριτική σκέψη, καθώς το παιδί ερμηνεύει μόνο του την ιστορία.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς με αφορμή το βιβλίο: 
Δημιουργήστε μια καθημερινή ρουτίνα, 15 λεπτά ανάγνωσης πριν τον ύπνο κάνουν τεράστια διαφορά.
Παραμύθια, ενημερωτικά βιβλία, κόμικς όλα αγαπιούνται από τα παιδιά. 
Αφήστε το παιδί να επιλέγει, το ενδιαφέρον είναι το κλειδί για να γίνει η ανάγνωση συνήθεια.
Επισκεφθείτε τακτικά μια βιβλιοθήκη, κάντε την εξερεύνηση βιβλίων οικογενειακή περιπέτεια.
Γίνετε το παράδειγμα. Τα παιδιά μιμούνται. Eάν βλέπουν εσάς να διαβάζετε, θα θελήσουν κι αυτά να διαβάζουν.
Η Σχολική μας Βιβλιοθήκη είναι πάντα ανοιχτή για εσάς και τα παιδιά σας.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

Παιχνίδια με φρούτα

Είναι τόσο σημαντικά για το σώμα μας. Τα φρούτα μας δίνουν ενέργεια, βιταμίνες και μας βοηθούν να είμαστε δυνατοί και υγιείς. Συνδέσαμε την υγιεινή διατροφή με τη γυμναστική, γιατί για να παίζουμε, να τρέχουμε και να κάνουμε ασκήσεις, χρειάζεται το σώμα μας καλό «καύσιμο», όπως τα φρούτα. Στο μάθημα των Αγγλικών θυμηθήκαμε τα ονόματα των φρούτων, apple, banana, orange, grape, pear. Στη συνέχεια παίξαμε μια χαρούμενη σκυταλοδρομία: κάθε ομάδα έτρεχε, έπαιρνε ένα φρούτο κι έλεγε φωναχτά το όνομά του στα αγγλικά. Έτσι μάθαμε για την υγιεινή διατροφή, κάναμε γυμναστική και εξασκηθήκαμε στα αγγλικά, όλα μαζί μέσα από ένα διασκεδαστικό παιχνίδι!

Επιμέλεια: Αναστασία Κατσανίκου ΠΕ06, Ελένη Λεωνίδα ΠΕ11



Ενδοσχολική επιμόρφωση: Συνεργασία ειδικής και γενικής αγωγής

Ενδοσχολική επιμόρφωση με θέμα τη συνεργασία εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής και την αποτελεσματική υποστήριξη μαθητών/-τριών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με το νέο νομοθετικό πλαίσιο πραγματοποιήθηκε στο Δ.Σ. Πλατέος. 
Υπεύθυνος της παρουσίασης, ο δάσκαλος ειδικής αγωγής, Σιώμος Κωνσταντίνος, αναφέρθηκε εκτενώς στον Νόμο 5224/2025 (άρθρο 117), όπως και στη διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας (Οκτώβριος 2025). Επίσης, έγινε αναφορά στις νέες διαδικασίες φοίτησης και υποστήριξης των μαθητών με ειδικές ανάγκες, τα μοντέλα συνεργασίας, συνεκπαίδευσης και συνδιδασκαλίας, τον ρόλο του εκπαιδευτικού γενικής αγωγής και του εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής, τη συνεργασία σε επίπεδο σχεδιασμού, προγραμματισμού και εφαρμογής, τον ρόλο του Τμήματος Ένταξης ως ενισχυτικό και ενταξιακό θεσμό, τα εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα (ΕΠΕ), τον σχεδιασμό και την εφαρμογή των διαφοροποιημένων παρεμβάσεων, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία στην τάξη και τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης των μαθητών με ειδικές ανάγκες.
Στόχοι της ενδοσχολικής επιμόρφωσης
✓ Κατανόηση του νέου νομικού πλαισίου για την Ειδική Αγωγή
✓ Ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργατικής διδασκαλίας
✓ Ενίσχυση της ενταξιακής κουλτούρας στη σχολική κοινότητα
✓ Βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών για τη μέγιστη αυτονομία των μαθητών

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Σιώμος, ΠΕ71

'' Climate, a friend with character ''


Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος erasmus plus με τίτλο ''Climate a friend with character''  που υλοποιεί το σχολείο μας, πρόκειται να μετακινηθεί μια ομάδα 2 εκπαιδευτικών και 8 μαθητών/-τριών της Ε΄ Δημοτικού στην πόλη Mons του Βελγίου, για μια εβδομάδα συνεργασίας με τα εταιρικά ευρωπαϊκά σχολεία από Λιθουανία, Βουλγαρία, Ιταλία, Βέλγιο και Γαλλία-Γουαδελούπη. Με αφορμή αυτή τη μετακίνηση, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας αναλυτική ενημερωτική συνάντηση γονέων και μαθητών. Υπεύθυνη της παρουσίασης, η διευθύντρια του σχολείου, ενημέρωσε τους γονείς για:
το ευρωπαϊκό πρόγραμμα, τον παιδαγωγικό σκοπό της μετακίνησης, τις λεπτομέρειες του ταξιδιού και της διαμονής στη βελγική πόλη Mons, τους χώρους που θα επισκεφθούν οι ομάδες, καθώς και τις δραστηριότητες, που θα υλοποιηθούν στο σχολείο που θα μας φιλοξενήσει. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ασφάλεια των μαθητών, την υπεύθυνη οργάνωση της μετακίνησης και τον ρόλο των συνοδών εκπαιδευτικών. Οι γονείς είχαν τη δυνατότητα να θέσουν ερωτήματα και να διευκρινίσουν κάθε πρακτικό ζήτημα (μετακινήσεις, ασφάλιση, φιλοξενία, καθημερινό πρόγραμμα κ.λπ.), γεγονός που συνέβαλε στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας ανάμεσα στην οικογένεια και το σχολείο.
Παράλληλα, για τους μαθητές οργανώθηκε μια παιγνιώδης δραστηριότητα με τη μορφή «detective game». Μέσα από το παιχνίδι αυτό, οι μαθητές/-τριες κλήθηκαν να «ανακαλύψουν» στοιχεία για τους μαθητές από τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά σχολεία με τους οποίους θα περάσουν μια εβδομάδα κοινών δραστηριοτήτων στο Βέλγιο:
να γνωρίσουν τα ονόματά τους, τα ενδιαφέροντα και τα χόμπι τους, πληροφορίες για τις χώρες και τις πόλεις τους, αλλά και σημεία της καθημερινότητάς τους (σχολική ζωή, αγαπημένα μαθήματα, δραστηριότητες). Η συγκεκριμένη δραστηριότητα βοήθησε τους μαθητές να νιώσουν πιο άνετα με την ιδέα της συνάντησης και της συμβίωσης με συνομηλίκους από άλλες χώρες. Ταυτόχρονα, ενίσχυσε τη διάθεση συνεργασίας, τη φαντασία και την παρατηρητικότητά τους, αφού έπρεπε να συνδέσουν πληροφορίες, να διατυπώσουν ερωτήσεις και να «λύσουν» μικρούς γρίφους γύρω από τα προφίλ των νέων τους φίλων.
Η συμμετοχή στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα erasmus plus προσφέρει στους μαθητές σημαντικά οφέλη, τόσο σε γνωστικό όσο και σε κοινωνικο-συναισθηματικό επίπεδο. Μέσα από τη μετακίνηση και τη διαμονή στο εξωτερικό οι μαθητές αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες, όπως η συνεργασία, η επικοινωνία, ο σεβασμός της διαφορετικότητας, η ικανότητα να ακούν τον άλλον και να εκφράζουν με σαφήνεια τις απόψεις τους. Εξασκούν ξένες γλώσσες σε αυθεντικές συνθήκες επικοινωνίας, γεγονός που ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους και τους δείχνει τον πραγματικό λόγο για τον οποίο είναι καλό να μάθουν μια ξένη γλώσσα. Καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και την αποδοχή απέναντι σε μαθητές από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα, μαθαίνοντας να αναγνωρίζουν ομοιότητες και διαφορές, χωρίς στερεότυπα. Γίνονται περισσότερο αυτόνομοι και υπεύθυνοι, καθώς χρειάζεται να οργανώσουν τα προσωπικά τους πράγματα, να τηρούν το πρόγραμμα, να σέβονται τους κανόνες, να διαχειριστούν τον χρόνο και τις υποχρεώσεις τους μέσα στην ομάδα. Εμπλουτίζουν τις εμπειρίες τους με επισκέψεις σε πολιτιστικούς χώρους, μουσεία, μνημεία και σημεία ενδιαφέροντος, συνδέοντας όσα μαθαίνουν στο σχολείο με τον πραγματικό κόσμο. Ενισχύουν την ευρωπαϊκή ταυτότητά τους, συνειδητοποιώντας ότι αποτελούν μέλη μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής κοινότητας, στην οποία η αλληλεγγύη και ο αμοιβαίος σεβασμός είναι βασικές αξίες.
Η ενημερωτική συνάντηση ολοκληρώθηκε σε κλίμα ενθουσιασμού και προσδοκίας. Οι γονείς εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την οργάνωση και την πληρότητα της ενημέρωσης, ενώ οι μαθητές φάνηκαν ακόμη πιο ανυπόμονοι να γνωρίσουν από κοντά τους νέους φίλους τους και να ζήσουν την εμπειρία μιας εβδομάδας στο Βέλγιο. Είμαστε ευγνώμονες στην ομάδα των εκπαιδευτικών του Βελγίου, η οποία είναι και η συντονίστρια χώρα του προγράμματος, για τις προσπάθειες που κατέβαλε, ώστε να προετοιμάσει ένα πρόγραμμα εξαιρετικού ενδιαφέροντος για μαθητές και εκπαιδευτικούς.  
Το σχολείο μας μέσα από τέτοιες δράσεις, επιβεβαιώνει τον ρόλο του ως ζωντανή κοινότητα μάθησης, η οποία ανοίγει δρόμους προς την Ευρώπη, προσφέροντας στους μαθητές ευκαιρίες για ουσιαστικές εμπειρίες ζωής και ανάπτυξη πολύτιμων κοινωνικών δεξιοτήτων που θα τους συνοδεύουν και στην ενήλικη ζωή τους.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70, συντονίστρια της ελληνικής ομάδας τoυ erasmus plus

Etwinning 2025-2026: ''The Heart of my school is the Library''

Libraries are not just places for books, but also meeting points for dreams, friendships and learning. With our school's Heart of the Library eTwinning project, our aim is to transform our library from a place solely for studying into a social and cultural living space.Through our project, students will engage more closely with books, knowledge, and sharing through fun and creative activities. With games, workshops, reading sessions, and artistic events, our library will become the heart of the school! 

Οι σχολικές βιβλιοθήκες αποτελούν χώρους έμπνευσης και δημιουργίας, εμπλέκουν τους μαθητές σε δραστηριότητες βιωματικές, συνεργατικές με αφορμή βιβλία λογοτεχνίας, τέχνης, ιστορίας, με αφορμή τις αφηγήσεις ενός συγγραφέα. Με αφορμή ένα τραγούδι ή ένα ποίημα οι σχολικές βιβλιοθήκες μεταμορφώνονται σε καράβια για ταξίδια μακρινά. Το etwinning έργο '' Η καρδιά του σχολείου μου, η βιβλιοθήκη'' άνοιξε τα φτερά του και μαζί του οι προσδοκίες μας φτερουγίζουν. Πορτογαλία, Αρμενία, Ισπανία, Παλαιστίνη, Ελλάδα, Λιθουανία, Ιταλία, Βοσνία, Ερζεγοβίνη, Ρουμανία, Τουρκία, Λετονία συνεργάζονται και ανοίγουν τις σχολικές τους βιβλιοθήκες για να μας φιλοξενήσουν.  

Επιμέλεια και συντονισμός του έργου: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

''ΔιαβάΖΟΥΜΕ μαζί''

Το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας '' ΔιαβάΖΟΥΜΕ μαζί '' στοχεύει: στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και της αγάπης για το βιβλίο, στην ανάπτυξη της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης, στην ενίσχυση της προφορικής και γραπτής έκφρασης, στη σύνδεση του βιβλίου με τις αξίες της ζωής (φιλία, αλληλεγγύη, αποδοχή, σεβασμός), στη συνεργατική μάθηση, την αλληλεπίδραση μαθητών/-τριών από διαφορετικά σχολεία της χώρας. Το πρόγραμμα είναι τεκμηριωμένο παιδαγωγικά, διαθεματικό και προσαρμόσιμο στις ανάγκες διαφορετικών ομάδων μαθητών/-τριών. Στοχεύει όχι μόνο στην τεχνική κατανόηση κειμένου, αλλά κυρίως στην οικοδόμηση στάσεων και πρακτικών, όπως η φιλαναγνωσία, η ανάπτυξη αξιών και η συνεργατική μάθηση. Η σαφής δομή του σε φάσεις διευκολύνει την οργάνωση, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση της προόδου. Μέσα από την ενεργή συμμετοχή, τον διάλογο και την καλλιέργεια ενσυναίσθησης, το πρόγραμμα φιλοδοξεί να ενδυναμώσει τους μαθητές/τριες ως αναγνώστες και ως πολίτες που σκέφτονται κριτικά, εκφράζονται δημιουργικά και συμμετέχουν με υπευθυνότητα στην κοινότητά τους.

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί την τρέχουσα σχολική χρονιά στις τάξεις: Β΄ Γ΄ Δ΄ Ε΄.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός για την υλοποίηση του προγράμματος: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70.

Παιχνίδια με κάρτες εσύ παίζεις;

Η διδακτική προσέγγιση που περιλαμβάνει και την οπτική μάθηση μέσω καρτών με εικόνες για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου βασίζεται σε θεωρίες μάθησης με έμφαση στην ενεργητική συμμετοχή των μαθητών, την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων και τη δημιουργία ασφαλούς μαθησιακού περιβάλλοντος. Οι εικονικές κάρτες ως ισχυρό διδακτικό εργαλείο και για μαθητές με δεύτερη γλώσσα την ελληνική διευκολύνουν την άμεση κατανόηση παρακάμπτοντας το γλωσσικό φράγμα, μεταφέρουν άμεσα το νόημα, ενεργοποιούν τη διπλή κωδικοποίηση συνδυάζοντας λεκτικά και οπτικά ερεθίσματα, που ενισχύουν τη μνήμη και την εμπέδωση, υποστηρίζουν την πολυαισθητηριακή μάθηση και είναι πολιτισμικά προσβάσιμες. Οι εικόνες ξεπερνούν γλωσσικά και πολιτισμικά εμπόδια, δημιουργώντας πλαίσιο επικοινωνίας.
Κάρτες λεξιλογίου, απεικονίζουν αντικείμενα, συναισθήματα, κάρτες καταστάσεων, παρουσιάζουν καθημερινές σκηνές (στο σχολείο, τη παιδική χαρά, το σούπερ μάρκετ, το σπίτι) προκαλούν συζήτηση και αφήγηση, κάρτες ακολουθιών (σειρά εικόνων που αφηγούνται μια ιστορία, ενθαρρύνοντας τη χρονική οργάνωση του λόγου και τη χρήση συνδέσμων), κάρτες συναισθημάτων (απεικονίζουν πρόσωπα με διαφορετικές εκφράσεις, διευκολύνοντας τη συναισθηματική γλώσσα), κάρτες ερωτήσεων-απαντήσεων (προκαλούν γλωσσική παραγωγή).
Οι κάρτες χρησιμοποιούνται ως αφορμή για αυθεντική επικοινωνία, οι μαθητές περιγράφουν, συγκρίνουν, εκφράζουν προτιμήσεις, δημιουργούν διαλόγους βασισμένους σε εικόνες. "Χρησιμοποιήστε αυτές τις κάρτες για να φτιάξετε μια ιστορία" "Βρείτε ποια κάρτα ταιριάζει με την περιγραφή που ακούσατε" "Συνεργαστείτε για να κατηγοριοποιήσετε τις κάρτες". Οι αρχάριοι δίνουν μονολεκτικές απαντήσεις ή απλές προτάσεις. Οι προχωρημένοι δίνουν σύνθετες προτάσεις, αφηγήσεις και επιχειρηματολογία. Οι μαθητές εργάζονται σε ζευγάρια ή μικρές ομάδες με τις κάρτες. Ο ένας περιγράφει την κάρτα χωρίς να την δείχνει και ο άλλος προσπαθεί να μαντέψει. Έτσι, προωθείται η συνεργασία και η φυσική χρήση της γλώσσας. Οι μαθητές επιλέγουν τυχαία 3-5 κάρτες και δημιουργούν μια ιστορία που τις συνδέει. Αυτό αναπτύσσει τη φαντασία, τη συνοχή του λόγου και τη χρήση χρονικών και αιτιακών συνδέσμων.
Παραδείγματα Δραστηριοτήτων
"Το Μυστικό Κουτί" : τοποθετούμε κάρτες σε κουτί, κάθε μαθητής τραβάει μία και την περιγράφει χωρίς να την ονομάσει. Οι άλλοι μαθητές/τριες μαντεύουν. Καλλιεργείται η  περιγραφική γλώσσα και η χρήση επιθέτων.
"Ιστορίες με Ζάρι" : οι μαθητές ρίχνουν ζάρι και επιλέγουν τον αντίστοιχο αριθμό καρτών. Δημιουργούν συλλογικά μια ιστορία προσθέτοντας από μία πρόταση ο καθένας. Αναπτύσσεται η συνεργασία.
"Βρες τις Διαφορές" : δύο παρόμοιες εικόνες με μικρές διαφορές. Οι μαθητές τις περιγράφουν και εντοπίζουν τις διαφορές. Ενισχύεται το παρατηρητικό λεξιλόγιο και οι συγκριτικές δομές.
"Θεατρικό Παιχνίδι" : μια κάρτα κατάστασης (π.χ. στο ιατρείο) γίνεται το σκηνικό για αυτοσχέδιο διάλογο. Μαθητές αναλαμβάνουν ρόλους και δημιουργούν διαλόγους. 
"Ταξίδι στην Ελλάδα" : Χρησιμοποιούνται κάρτες με ελληνικά τοπία, παραδόσεις. Οι μαθητές "ταξιδεύουν" και περιγράφουν τι βλέπουν, τι μαθαίνουν για τον πολιτισμό. Συνδέει γλώσσα και πολιτισμό.
Οι μαθητές/τριες της Β΄ τάξης έπαιξαν παιχνίδια γλώσσας με κάρτες, συνεργάστηκαν, φαντάστηκαν, περιέγραψαν, συζήτησαν.

Επιμέλεια: Μαρία Ταχτσόγλου ΠΕ70

EU Code Week - Εβδομάδα του Κώδικα

Η κωδικοποίηση δεν είναι ''μάθημα υπολογιστών''. Είναι ένας τρόπος σκέψης, που βοηθά τα παιδιά να αναλύουν προβλήματα, να οργανώνουν τις ιδέες τους σε βήματα και να δοκιμάζουν λύσεις με δημιουργικό και συνεργατικό τρόπο. Η υπολογιστική σκέψη καλλιεργείται με δραστηριότητες που συνδέονται με την καθημερινότητα των μαθητών, ένας ''αλγόριθμος'' για το πώς φτιάχνουμε ένα σάντουιτς ή η δημιουργία μιας ιστορίας στο Scratch. Στο Δημοτικό, οι μαθητές/-τριες μαθαίνουν να ''σπάνε'' ένα μεγάλο πρόβλημα σε μικρότερα και διαχειρίσιμα κομμάτια, να αναγνωρίζουν μοτίβα, να επιλέγουν τις σημαντικές πληροφορίες, να περιγράφουν λύσεις με σαφή βήματα, να δοκιμάζουν, να βρίσκουν σφάλματα (bugs) και να βελτιώνουν τις ιδέες τους, να συνεργάζονται με ρόλους στην ομάδα και να παρουσιάζουν το έργο τους με αυτοπεποίθηση.
Η κωδικοποίηση γίνεται με διαφορετικούς τρόπους, όχι μόνο με τη χρήση οθόνης. Αξιοποιούνται unplugged παιχνίδια στο δάπεδο, ρομπότ επιδαπέδια, ιστορίες στο Scratch/ScratchJr, micro:bit για μετρήσεις. Η έμφαση είναι στη διαδρομή της σκέψης: σχεδιάζω, φτιάχνω, δοκιμάζω, βελτιώνω.
Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη συμπερίληψη. Τα περιβάλλοντα με εικονικά ''τουβλάκια'' εντολών, οι οπτικοποιήσεις, οι σταθερές ρουτίνες και η εργασία με ρόλους ανοίγουν δρόμο σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από μαθησιακές δυσκολίες, γλωσσική ποικιλομορφία ή προηγούμενη εμπειρία με υπολογιστές. Έτσι, κάθε μαθητής βρίσκει τον δικό του ρυθμό και τρόπο έκφρασης. Επιπλέον, καλλιεργείται η υπεύθυνη ψηφιακή στάση, ο σεβασμός στον συμμαθητή, οι ασφαλείς επιλογές και η επίγνωση του πώς οι λύσεις μας επηρεάζουν το σχολείο και την κοινότητα. Πολλά μικρά πρότζεκτ έχουν κοινωνικό νόημα, όπως μια ιστορία, όπου ένας ''ήρωας-ζώο'' λύνει ένα πρόβλημα της γειτονιάς ή μια ''έξυπνη'' κατασκευή που βοηθά να εξοικονομήσουμε ενέργεια.
Πώς οι γονείς μπορούν να συμβάλουν;
Ζητήστε από το παιδί σας να σας δώσει ακριβείς οδηγίες για μια απλή δραστηριότητα, όπως μια συνταγή, πρόκειται για έναν ''αλγόριθμο''.
Παίξτε το παιχνίδι ''βρες το μοτίβο'' με αντικείμενα ή αριθμούς.
Ενθαρρύνετε τη συνεργασία και τον σεβασμό στις ιδέες των άλλων.

Στο σχολείο μας προσπαθούμε να προσφέρουμε στους μαθητές/-τριες ασφαλείς, δημιουργικές και συμπεριληπτικές εμπειρίες κωδικοποίησης. Με μικρά, σταθερά βήματα, οι μαθητές γίνονται όχι απλώς χρήστες τεχνολογίας, αλλά σχεδιαστές λύσεων.