Σελίδες
Σελίδες
Παράδοση και αφηγήσεις ζωής
“Πολύγλωσσο Kamishibaï” Lauréats du Concours Kamishibaï 2024-2025
Ο διαγωνισμός, που διοργανώνεται από την ερευνητική ομάδα Pluralités του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον Γαλλικό Επιστημονικό Σύλλογο DULALA (D’une Langue à L’Autre), είχε ως θέμα για τη φετινή χρονιά: «Fiche-moi la paix – Άσε με ελεύθερο να…».
Η φαντασία, η συνεργασία και η ανάδειξη της γλωσσικής ποικιλομορφίας συμβάλλουν στη διατήρηση και προώθηση του μηνύματος, πως ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και την ειρηνική συνύπαρξη είναι ένας και μοναδικός δρόμος ζωής. Συγχαρητήρια στην ομάδα που διακρίθηκε!
''Μια σκυταλοδρομία ευγενούς άμιλλας'' και ευχαριστίες
Σχολική Βιβλιοθήκη: '' στο σχολείο με παπιγιόν.......''

.png)
Σχολική βιβλιοθήκη: ''από τον λόγο στην εικόνα''
Σχολική βιβλιοθήκη: '' Το αγόρι και η θάλασσα''
Η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για την πνευματική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Το βιβλίο «Το αγόρι και η θάλασσα» προσφέρει στους μικρούς αναγνώστες μια ποιητική, βαθιά συμβολική αφήγηση με έντονα συναισθηματικά και υπαρξιακά στοιχεία. Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον πλούτο της γλώσσας, την ομορφιά της αφήγησης και τις μεγάλες αλήθειες της ζωής. Επίσης, μέσα από την ανάγνωση, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με μεταφορές, παρομοιώσεις, ποιητικές εικόνες, αφηγηματικές δομές που καλλιεργούν τον προφορικό και γραπτό τους λόγο, τους δίνεται η ευκαιρία να ταξιδέψουν σε κόσμους μαγικούς ή συμβολικούς, να φανταστούν καταστάσεις πέρα από την καθημερινότητά τους, να δημιουργήσουν νοητικά εικόνες και συναισθήματα, ενισχύοντας τη δημιουργική τους σκέψη. Συχνά οι πρωταγωνιστές των βιβλίων αντιμετωπίζουν προκλήσεις, φόβους, απώλειες ή χαρές και τα παιδιά αναγνωρίζουν σε αυτούς στοιχεία του εαυτού τους. Η συναισθηματική ταύτιση οδηγεί στην κατανόηση των άλλων και στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, βασική αξία των ανθρώπινων σχέσεων. Οι ιστορίες προσφέρονται στα παιδιά για να συναντήσουν θεμελιώδεις έννοιες, όπως η φιλία, η αλήθεια, η ελευθερία, η απώλεια, η αγάπη για τη φύση και τον άνθρωπο.
Σχολική βιβλιοθήκη: ''σώζοντας το τελευταίο δένδρο.....κι άλλες αφηγήσεις''
Η ιστορία αυτή μάς θύμισε πως, όταν είμαστε «όλοι μαζί», μπορούμε να προστατεύσουμε τον κόσμο μας και να τον κάνουμε καλύτερο. Οι Τρεις Τελίτσες, σύμβολο της συνέχειας και της ελπίδας, μας προσκαλούν να αγαπήσουμε τα ζώα, να φροντίζουμε το περιβάλλον, να γεμίσουμε τη ζωή μας με χρώματα και θετικά συναισθήματα. Γιατί η φύση δεν είναι απλά ένας τόπος, είναι το σπίτι μας. Αυτή η φράση δεν είναι απλώς μια όμορφη σκέψη, είναι μια υπενθύμιση. Όπως αγαπάμε και φροντίζουμε το σπίτι μας, έτσι πρέπει να φροντίζουμε και τη φύση. Χωρίς δέντρα, χωρίς καθαρό αέρα, χωρίς ζώα και πλάσματα που συνυπάρχουν μαζί μας, δεν θα ζήσουμε πραγματικά. Κάθε ποτάμι που στερεύει, κάθε δάσος που καίγεται, κάθε ζώο που εξαφανίζεται, είναι σαν να χάνουμε ένα σημαντικό κομμάτι από το σπίτι μας. Η φύση μας δίνει τροφή, οξυγόνο, ηρεμία, έμπνευση, ζωή. Γι’ αυτό και η στάση του μάγου Τελίτσα μάς εμπνέει, επιλέγει τη χαρά της συνύπαρξης με τα ζώα, τη γαλήνη της φύσης και τη δύναμη της αγάπης για το περιβάλλον. Μαζί με τα ζώα και τους φίλους του, δείχνει πως μόνο όταν συνεργαζόμαστε και φροντίζουμε τη φύση, φροντίζουμε και τους εαυτούς μας.
Land Art (Τέχνη της Γης)
Εκπαιδευτική δραστηριότητα Land Art πραγματοποιήθηκε συνεργατικά από τους μαθητές/τριες των τάξεων Β΄ και Γ΄. Η Land Art (Τέχνη της Γης) είναι ένα καλλιτεχνικό κίνημα που εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1960 στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Οι καλλιτέχνες της Land Art χρησιμοποιούν το φυσικό τοπίο ως καμβά και αξιοποιούν φυσικά υλικά, όπως πέτρες, χώμα, κλαδιά, φύλλα και νερό για να δημιουργήσουν τα έργα τους. Τα έργα αυτά είναι συνήθως προσωρινά και υπόκεινται στις αλλαγές που επιφέρουν οι καιρικές συνθήκες και η πάροδος του χρόνου. Οι μαθητές πριν τη δραστηριότητα συζήτησαν για τη μορφή τέχνης και τη σχέση της με την οικολογία σε ένα πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης. Επισκέφθηκαν το μικρό άλσος που βρίσκεται στην προέκταση του αύλειου χώρου του σχολείου μας και αναζήτησαν φυσικά υλικά, όπως φύλλα διαφόρων χρωμάτων και σχημάτων, πετρούλες, κλαδιά, βελόνες πεύκων, καρπούς δέντρων, λουλούδια, κουκουνάρια. Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε δύο μεικτές ομάδες εργασίας, επέλεξαν έναν κατάλληλο χώρο για να σχεδιάσουν το έργο τους και ξεκίνησε η δημιουργία, αφού συζήτησαν τις ιδέες τους και αποφάσισαν το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν. Οι εκπαιδευτικοί περιφέρονταν ανάμεσα στις ομάδες, προσφέροντας καθοδήγηση, όπου χρειαζόταν, αλλά αφήνοντας τους μαθητές να εκφραστούν ελεύθερα. Δημιούργησαν δύο μεγάλων διαστάσεων έργα, ένα αστέρι και μια φωλιά, όπου θα γεννηθούν τα πουλάκια των μεταναστευτικών στη χώρα μας. Κάθε ομάδα παρουσίασε το έργο της στους υπόλοιπους μαθητές, εξηγώντας την έμπνευση, τον συμβολισμό και τη διαδικασία δημιουργίας. Ακολούθησε συζήτηση για την οικολογική συνείδηση και τη σημασία του σεβασμού προς το περιβάλλον. Φωτογραφίσαμε τα έργα από διάφορες οπτικές γωνίες και κατά τη διαδικασία γέννησής τους και αποφασίσαμε να τα αφήσουμε στη φύση, παρατηρώντας ότι αποτελούν μέρος του φυσικού κύκλου που σταδιακά θα ενσωματωθούν ξανά στο περιβάλλον.
Η δραστηριότητα της Land Art είχε πολλαπλούς εκπαιδευτικούς στόχους:
1) την καλλιτεχνική έκφραση των μαθητών/τριών, οι οποίοι εξερεύνησαν νέες μορφές έκφρασης πέρα από τις παραδοσιακές τεχνικές της ζωγραφικής και της γλυπτικής, 2) την περιβαλλοντική εκπαίδευση, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τη φύση, κατανόησαν την αξία της διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος, 3) την ομαδική εργασία, οι μαθητές ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και συλλογικής λήψης αποφάσεων, 4) την κριτική σκέψη, έλυσαν προβλήματα-δυσκολίες σχετικά με την επιλογή των υλικών, τη σταθερότητα των κατασκευών και τη σύνθεση των στοιχείων, 5) τη χωρική αντίληψη, οι μαθητές/τριες εξάσκησαν την ικανότητά τους να οργανώνουν στοιχεία στον χώρο και να δημιουργούν τρισδιάστατες συνθέσεις.
Η δραστηριότητα Land Art αποτέλεσε μια πολύτιμη εκπαιδευτική εμπειρία που συνδύασε τέχνη και περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Μια βιωματική δράση που πρόσφερε τη χαρά της συνδημιουργίας στοχεύοντας ταυτόχρονα στην καλλιέργεια μιας βαθύτερης σχέσης με το φυσικό περιβάλλον.
Για την υλοποίηση της δραστηριότητας συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί:
Μαθητικός Διαγωνισμός σε δεξιότητες ΚΑΡΠΑ
Μια εμπνευσμένη εκπαιδευτική εμπειρία με ανθρωπιστική αξία έλαβε χώρα στις 4-5-2025 στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας NOESIS στη Θεσσαλονίκη, όπου η οργάνωση Κοινωνίας Πολιτών «Kids Save Lives – Τα Παιδιά Σώζουν Ζωές» διοργάνωσε τον Μαθητικό Διαγωνισμό Δεξιοτήτων στην Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ). Ο διαγωνισμός αποτέλεσε μια ουσιαστική πρωτοβουλία με στόχο την ευαισθητοποίηση, εκπαίδευση και ανάδειξη της σημασίας της άμεσης παροχής πρώτων βοηθειών. Επισημαίνεται ότι ο διαγωνισμός εντάσσεται σε ένα ευρύτερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στοχεύει στην εισαγωγή των βασικών αρχών πρώτων βοηθειών στα ελληνικά σχολεία. Μέσα από βιωματικά εργαστήρια, χρήση σύγχρονων προπλασμάτων και καθοδήγηση από εξειδικευμένους εκπαιδευτές, οι μαθητές διδάσκονται τις τεχνικές ΚΑΡΠΑ, μια δεξιότητα που μπορεί κυριολεκτικά να σώσει ζωές σε περιπτώσεις αιφνίδιας καρδιακής ανακοπής. Μεταξύ των συμμετεχόντων και δύο μαθητές της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Πλατέος Ημαθίας, η Χαρά Ουνανιάν και ο Χρήστος Τσιατμάς, εκτέλεσαν με ακρίβεια και αποτελεσματικότητα την τεχνική ΚΑΡΠΑ σε ειδικά ιατρικά προπλάσματα, καλύπτοντας ποσοστό επιτυχίας 96% σε όλους τους επιμέρους δείκτες της εξέτασης, όπως τη σωστή τοποθέτηση των χεριών, τον ρυθμό και την πίεση των θωρακικών συμπιέσεων, τη διατήρηση της ψυχραιμίας και την ταχύτητα αντίδρασης. Η εξαιρετική επίδοσή τους αποτελεί απόδειξη ότι η σωστά δομημένη εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να καλλιεργήσει δεξιότητες που σώζουν ζωές. Η συμμετοχή των μαθητών στον διαγωνισμό είναι αποτέλεσμα προετοιμασίας, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος εκπαίδευσης στις πρώτες βοήθειες. Το εν λόγω πρόγραμμα υποστηρίζεται από την οργάνωση «Kids Save Lives», η οποία εδώ και χρόνια πρωτοπορεί στη διάδοση της γνώσης των τεχνικών ΚΑΡΠΑ και την ενσωμάτωσή της στη σχολική εκπαίδευση. Σημαντικό είναι να επισημανθεί πως οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να φέρουν την κοινωνική ευθύνη, αποκτούν αυτοπεποίθηση και ενσυναίσθηση, διδάσκονται την αξία της ανθρώπινης ζωής και τη σημασία της προσφοράς ως ενεργοί πολίτες σε μια κοινωνία που έχει ανάγκη την ανθρωπιά.
Η σχολική μας κοινότητα χαίρεται και συγχαίρει τους δύο μαθητές για τη συμμετοχή, την προθυμία, το πνεύμα συνεργασίας και την ωριμότητα που επέδειξαν, όπως και την εκπαιδευτικό φυσικής αγωγής, Ελένη Λεωνίδα για την καθοδήγηση. Τη χαρά μας την μοιραζόμαστε τόσο με τους γονείς των μαθητών μας, όσο και με την ευρύτερη κοινότητα, που παίρνει ανάσες αισιοδοξίας, όταν οι επόμενες γενιές πορεύονται με γνώση, δεξιότητες ζωής, κριτικό στοχασμό και ανθρωπιά.
Την τρέχουσα σχολική χρονιά το Δημοτικό Σχολείο Πλατέος σχεδίασε δράσεις εκπαίδευσης των μαθητών/τριών στις τεχνικές ΚΑΡΠΑ και σε διασχολικό πλαίσιο στοχεύοντας στην εμπειρία των μαθητών/τριών ως εκπαιδευτές άλλων μαθητών. Έτσι, οι μαθητές/τριες της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Πλατέος μετά από δίμηνη εκπαίδευση στο σχολείο, πρόσφεραν εργαστήριο εκπαίδευσης στους μαθητές/τριες των τάξεων Ε΄ και Στ΄ του 4ου Δημοτικού Αλεξάνδρειας και του Δημοτικού Νησίου Ημαθίας. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία στόχευε αφενός στην εκμάθηση των σημαντικών δεξιοτήτων ζωής κι αφετέρου στην καλλιέργεια αξιών, όπως ο εθελοντισμός, η αλληλεγγύη και η ενεργός πολιτειότητα. Η εικόνα των μαθητών/τριών να καθοδηγούν με υπομονή και ενθουσιασμό τους μαθητές ενός άλλου σχολείου, που πρώτη φορά επισκέπτονταν, στην εκτέλεση των βημάτων/κινήσεων ΚΑΡΠΑ ήταν ενδεικτική ενός ισχυρού μοντέλου μάθησης μεταξύ ομοτίμων. Οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ανταποκρίθηκαν θετικά στην καθοδήγηση των μεγαλύτερων μαθητών, δημιουργώντας ένα περιβάλλον συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης. Η διασχολική δράση ανέδειξε τη σημασία της πρακτικής εκπαίδευσης σε θέματα ζωτικής σημασίας πέρα από τα παραδοσιακά ακαδημαϊκά μαθήματα. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους μαθητές/τριες των παραπάνω σχολείων, τους εκπαιδευτικούς που μας φιλοξένησαν στις τάξεις τους, Παναγιώτα Αμπατζή και Νίκο Ανθούλια, καθώς και τις Δ/ντριες των σχολείων, Μαρία Κιρκιλιανίδου και Κατερίνα Παπαποστόλου για την έμπρακτη υποστήριξη της καινοτόμου πρακτικής που εφαρμόστηκε. Το Δημοτικό Σχολείο Πλατέος πρόκειται να σχεδιάσει νέο κύκλο εργαστηρίων για την προετοιμασία των μαθητών/τριών στις Πρώτες Βοήθειες από την Α΄ τάξη του Δημοτικού.
Επιμέλεια ανάρτησης: Μαρία Ταχτσόγλου
ΦΑΡΕΤΡΑ Δημοσίευση















